handdator

Visa fullständig version : Starta dublettsökning när man vill



24573
2022-02-20, 08:47
Funktionen för dublettsökning är verkligen värdefull.
Däremot är den automatiska starten av sökning tveksam, åtminstonde om man som jag har stor databas och det tar tid.
Man kan labba med olika fördröjningar, men det är svårt att hitta ett bra läge.
Antingen startar den innan man är färdig med inmatningen, eller så får man vänta på att den ska starta.
Dessutom vill man ju efter ändringar kunna starta en ny sökning igen.
Varför kan man inte manuellt starta sökning på centrumpersonen genom att t.ex. högerklicka och välja starta sökning när som helst?

Olle_Olsson
2022-02-22, 09:25
Jag undrar vilken Dubblettsökning du avser med din fråga.
Är det Dubblettsökning av hela databasen i Huvudmenyn, via Sök / Sök efter dubbletter
Eller är det Dubblettsökning vid registrering av ny person, Möjliga dubbletter (där finns även möjligheten att Koppla dubblett)

24573
2022-02-22, 09:45
Jag avsåg i första hand sökning vid inmatning av ny persson eller vid ändring av redan inmatad persson, tex tillägg av efternamn före gifte för hustru då man vill söka igen. Att då kunna högerklicka på centrumperssinen och få en dublettsökning vore av stort värde, nu får man gå till snabbsökning och göra en sökning.
Att kunna göra koppling till befintlig persson är ju en fördel, det underlättar.
Jag avsåg inte Sök efter dubletter, den funktionen har en hel del brister för övrigt men är värdefull.