handdator

Visa fullständig version : Få bilderna i html att INTE visa sig under varandra utan exv. 3-4 på varje rad.



dis58959
2022-02-20, 18:44
När man gör en html - presentation och har många bilder, så kommer dessa vertikalt en och en, under varandra, vänstercentrerade, under rubriken Levnadsbeskrivning. Var ändrar jag för att få dels dem flytande och t.ex. 3-4 i horisontell rad och rad efter rad? Beroende på hur många och hur stora varje bild väljs att vara. Själv gillar jag 200-300 pixlar (i det menyval jag använt för resp. mall jag testat). Jag har vissa, dock måttliga, kunskaper i html och css hantering/editering. Med vänlig hälsning, /johnny

Edgar
2022-02-20, 19:07
Nä, tyvärr behandlas varje bild som en egen notis och visas på ny rad. Jag misstänker också att det krävs en del omprogrammering för att klara den dynamiska bildhantering som du efterlyser. Till varje bild kan dessutom höra en bildtext som ska följa med bilden. Jag brukar lösa detta i ett bildbehandlingsprogram där jag kan sätta samman flera bilder bredvid varandra till en bild att lägga in i Disgen.

dis58959
2022-02-20, 19:20
Nä, tyvärr behandlas varje bild som en egen notis och visas på ny rad. Jag misstänker också att det krävs en del omprogrammering för att klara den dynamiska bildhantering som du efterlyser. Till varje bild kan dessutom höra en bildtext som ska följa med bilden. Jag brukar lösa detta i ett bildbehandlingsprogram där jag kan sätta samman flera bilder bredvid varandra till en bild att lägga in i Disgen.

Njaeh?
Jag tror man i exv. css kan lägga in kod för hur många och stora bilderna ska vara. Denna kod hittade i ett forum om bilder i html.
ex. CSS
.row {
position: relative;
margin-top: 2300px;
padding-left: 40px;
float: left;
width: 25%;
Och där låg tre bilder på en horisontell rad och flera rader under varandra.

Edgar
2022-02-20, 22:43
Jo, det ser ju enkelt ut. Men tyvärr tror jag nog att det är mer komplicerat än så att få till en komplett lösning.

dis58959
2022-02-21, 09:52
Jo, det ser ju enkelt ut. Men tyvärr tror jag nog att det är mer komplicerat än så att få till en komplett lösning.

Jag uttryckte mig otydligt. Jag menar inte att ex. jag gav var en lösning. Jag har ännu inte hittat en lösning. Däremot så är det så att det brukar vara kodningen i css-filerna som styr det mesta av funktionaliteten. I någon av dessa brukar man ange hur bilder, ramar mm mm ska uppföra sig. På det sättet slipper man göra ändringar i varenda html-fil. Att bilder flyter, att de centreras, storlek etc. Jag ska kika under dagen och se om jag hittar var ändringarna bör göras. Tyvärr har jag begränsad kompetens i html-kodning, och särskilt i css. Jag meddelar när/om jag löser detta eller förhoppningsvis, att kanske någon i forumet sitter inne med lösningnen. /johnny