handdator

Visa fullständig version : Namnbyte



andis59
2011-07-25, 19:32
Jag har en person, flicka, som är född utom äktenskapet, fader okänd, och som då har efternamnet Johansson efter mamman.

Sedan gifter sig mamman med en man, Magnusson, och flickan får då efternamnet Magnusson.

Hur ska man hantera detta i Disgen?

// Anders

Rolf Carlsson
2011-07-25, 22:45
En metod som jag använder är att ange efternanmen i den ordning de uppträder från födseln (I ditt fall Johansson Magnusson). Om hon sedan gifter sig med Johan Pettersson lägger du till Pettersson därefter. Detta är mycket vanligt förekommande, t ex för soldater liksom vid personer med patronymikon, som gifter sig och antar makens efternamn/ blir borgare och själv antar ett "borgerligt" namn..

På så sätt anger efternamnsfältet alla de efternamn, som personen burit vid något tillfälle. Observera att detta också fungerar i Disbyt genom att det är möjligt att söka på vart och ett av namnen.

TomB
2011-08-11, 11:17
En kvinna, född Andersson, gifter sig en första gång med Johansson och antar detta namn, gifter sig en andra gång med Svensson.

Då hon har barn i första giftet vill hon behålla detta namn men lägger också till andra makens namn. Hon heter alltså Johansson Svensson i efternamn.

I Sverige tillåts inte ett bindestreck mellan dubbelnamnen, varför inmatningen i Disgen ser ut så här:
"Andersson Johansson Svensson".

För mig uppstår problemet med vad heter hon egentligen.

Någon lösning på detta?

Tom

Rolf Carlsson
2011-08-12, 12:37
Vad hon heter beror ju på när i tiden man vill veta detta. Hon har ju vid något tillfälle haft vart och ett av de tre namnen. En av anledningarna till att rada upp det på detta sätt är ju att hitta personen oberoende av vilket efternamn man söker på.

TomB
2011-08-12, 21:12
Javisst! Det finns för- och nackdelar med allt.

Detta med hur efternamn skall skrivas har väl diskuterats många gånger.
Kanske är Disgen inte fulländat härvidlag. Eller kanske man kan säga att problemet är svårlöst. Många förslag och viljor föreligger.

Tom