handdator

Visa fullständig version : Bildtexter kommer inte med vid Import av Gedcom från MinSLäkt



dis58959
2022-02-22, 21:52
Hej
Har många bilder, använder MinSläkt men har nu på allvar tänkt använda DISGEN. Har Exporterat ut gedcom frän MS och importerat till DG. Har många bilder, en hel del bildtext till varje. Bildtexten kommer inte med i Disgen! Har fått besked av Dannberg att MS använder gedcom standard och felet är inte där. Bilderna kommer med, allt annat också - förutom bildtexterna. Har prövat att först ha alla bilder i dgpic och sedan importerat, har prövat utan.

Loggfilen över importen av gedcom visar ett och samma (ganska märkliga?) felmeddelande på varenda en av alla mina bilder. Oavsett om jag har bilderna i dgpic INNAN importen eller inte har. Följande:
===========================================
Startar pass 2 - 21:09:29
Skriver partner och barn i Disgens databas.
På rad 64: Porträttet "IMG_1815.JPG" används i en notis. Flytta filen till DgPic i datamappen. (Personidentitet=4)
På rad 264: Porträttet "IMG_2490.JPG" används i en notis. Flytta filen till DgPic i datamappen. (Personidentitet=18)
På rad 294: Porträttet "IMG_1633-2.jpg" används i en notis. Flytta filen till DgPic i datamappen. (Personidentitet=20)
På rad 301: Bilden "IMG_2630a.jpg" används i en notis. Flytta filen till DgPic i datamappen. (Personidentitet=20)
På rad 308: Bilden "IMG_2494.JPG" används i en notis. Flytta filen till DgPic i datamappen. (Personidentitet=20)
osv osv osv ....
===============================================
Någon på Forumet som vet hur detta ska åtgärdas? Vill helst slippa och föra in bildtexterna igen, på samtliga mina bilder - Det är många bilder och ganska mycket text på vissa.
mvh / Johnny Andersson

Hans-Peter
2022-02-23, 23:24
Hej!

Om jag inte minns helt fel stöds inte grafik, alltså bilder, i Gedcom standarden, så svaret från Danberg verkar konstigt. Det är i och för sig inget märkligt att Disgen vill att du lägger bilderna i DgPic eftersom det är den rekommenderade mappen för grafik i Disgen. Efter skärmklippet du visar verkar det ju som själva notisen är med, men bilden inte med, och det är som sagt inget konstigt eftersom det inte stöds i GedCom.

dis58959
2022-02-24, 09:20
Jomen bildern kommer med! Det är bildTEXTEN som inte kommer med. /johnny

Hans-Peter
2022-02-24, 11:09
Hej!

Men enligt den skärmklipp du visar är det bilden som inte är på rätt plats.

Hur som ligger problemet nog i det faktum att det inte finns en 100% fastställd standard för GedCom, alla släktforskningsprogram lägger in egna taggar i GedCom, i långt de flesta fallen kan andra släktforskningsprogram inte tyda dessa egna taggar, resultatet blir fel i den nya databasen.

Tack och lov är det emellertid så att de taggar som vidrör centrala data, så som namn, födelsedatum, död, vigsel och tillhötande datum, orter och i många fall även koordinater till orter, kommer över som de skall.

Det som våller problem är källor där det finns olika sätt att registrera dem. När jag flyttade en databas från Disgen över i min Mac och det program jag använder där, kom källan nog med över, men källans namn hamnade fel. Just för att Disgen använder en tag och MacFamilyTree en annan tag för att ange namnet på källan.

Jag gissar på, utan att känna till Min släkt närmare, att det är samma problem du har råkat ut för: Minsläkt använder en tag för att ange bildtexten, en tag som Disgen inte känner igen som just det, och resultatet blir att det blir fel i din databas i Disgen.

dis58959
2022-02-24, 12:53
Hej och tack för svar. Jo, jag tror du har rätt i det. Och ska försöka få tag i vilka "tag" som Dannberg resp Disgen använder alternativt om jag kan finna ut ett sätt att "gå runt" så att både bild och text kommer med. Och det är ju möjligt lägga in bildtexter manuellt också, det tar ett anta timmar men är görligt - så det är inte ett oöverstigligt problem. Med vänlig hälsning, /Johnny

Micael Frank
2022-02-24, 14:01
Prova importera til ett annat program, t.ex. Genney, och om det fungerar där bör felet ligga i Disgen.

dis58959
2022-02-24, 14:57
Hej igen
Jag får backa och ta tillbaka felaktig info jag givit. Jag hade fel, bilden kommer faktiskt inte med vid Import av Gedcom. Det är som Hans-Peter Stülten sa, det står i loggfilen att bilden inte kommer med. Och även om jag lägger in bilden i förväg och sedan importerar gedcom-filen, kommer ändock ingen text med.

Christina
2022-02-24, 16:58
Kikade i en gedexport från Min släkt och bildtexten har gec-com taggen NOTE, men bildtexten kommer inte med av någon anledning.
Däremot kommer händelsenoteringar med som ligger under fliken händelser i min släkt.
Mysko!

dis58959
2022-02-24, 17:35
Vilken tagg har DISGEN för bildtexter? Också NOTE eller någon annan? Hur hittar man det i DISGEN? Mvh /Johnny

Christina
2022-02-24, 17:56
TITL, går att söka på det i gedcomfilen som skapas i Disgen

dis58959
2022-02-24, 18:22
Aha! Tack för det. Missförstår jag om jag tolkar att du menar att TITLE är vad jag ska söka på i en från Disgen utexporterad gedcom för att hitta vilken tagg Disgen har för bildtexter (vare sig det är NOTE, eller annan)? Eller menar du att taggen är TITLE för bildtexter? Jag har ännu inte testat, ska göra om någon timme.
Du verkar ju kunnig! Har du sett mitt andra frågeinlägg, om flytande bilder i css och html? Där hoppas jag också på att någon erfaren och kunnig disgenanvändare ska kunna bistå! En person har meddelat mig att denne arbetar med frågan så jag hoppas mycket på det. Har du möjlighet och tid så kika gärna på det. Mvh /johnny

Christina
2022-02-24, 18:51
TITLE är taggen

dis58959
2022-02-24, 18:56
Då verkar Hans-Peter Stülten svar var det korrekt? Han säger: "Jag gissar på, utan att känna till Min släkt närmare, att det är samma problem du har råkat ut för: Minsläkt använder en tag för att ange bildtexten, en tag som Disgen inte känner igen som just det, och resultatet blir att det blir fel i din databas i Disgen."
Disgen har alltså taggen TITLE och MinSläkt NOTE för bildtexter.

Kan jag med hjälp av den informationen lösa problemet att få med alla Bildtexter vid en Import till Disgen från MinSläkt? Går det att åtgärda i efterhand? Jag tänker pröva att i MinSläkt utkopierade gedcom, ändra alla NOTE till TITLE (det förekommer ingen tagg TITLE i filen. Sedan pröva Importera den editerade MinSläkt gedcom till Disgen. Lyckas det är det ju ett snabbt och enkelt sätt att få med alla bildtexter.

Men det gick inte. Nu med ett annat felmeddelande, se nedan. Dock, med rätt tagg, borde det gå att få med alla bildtexter med metoden att editera.

Fel på rad 69: Denna Tag ingår inte i GEDCOM standard 5.5, ignoreras
Innehåll : "2 TITLE Bilden föreställer Edla Sofia Adamsdotter, Emil Ågrens mor."

Micael Frank
2022-02-24, 19:36
Hans-Peter Stülten har fel när han påstår "att det inte finns en 100% fastställd standard för GedCom". Det finns en tydlig specifikation av vad som gäller.

dis58959
2022-02-24, 19:52
Jag är inte alls kunnig i vilken standarden är. Jag har tolkat de svar som jag fått, som att det skulle kunna vara så att det är olika TAGS som används för Bildtext hos MinSläkt resp. Disgen. Har nu något tips där? Jag testade med förslaget NOTE och TITLE men det hjälpte inte. DÅ vet jag inte om det beror på att det inte går att göra på det sättet, metoden är fel. Eller om det beror på att TAGGARNA inte är de korrekta. Min SLäkt verkar använda NOTE men jag är osäker på Disgen. Prövar nu med ANSEL både ut och in. SKa se om jag hittar hur jag bör editera resp. fil. (Om det nu är en metod som ö.h.t. går att använda). Min kompetens är låg, ligger på "Trial and Error" eller om man så vil praktiskt sett: "Learning by doing". Men skojigt är det! :-)

Micael Frank
2022-02-24, 19:57
Bildtitel = TITL
Bildtext = NOTE

Ur gedcom specifikationen:
MULTIMEDIA_RECORD:=
n @XREF:OBJE@ OBJE {1:1}
+1 FILE <MULTIMEDIA_FILE_REFN>
+2 FORM <MULTIMEDIA_FORMAT>
+3 TYPE <SOURCE_MEDIA_TYPE>
+2 TITL <DESCRIPTIVE_TITLE>
+1 REFN <USER_REFERENCE_NUMBER>
+2 TYPE <USER_REFERENCE_TYPE>
+1 RIN <AUTOMATED_RECORD_ID>
+1 <<NOTE_STRUCTURE>>
+1 <<SOURCE_CITATION>>
+1 <<CHANGE_DATE>>

Verkar som antingen Disgen eller MiS inte följer standard.

dis58959
2022-02-24, 20:07
Jag ska göra ett test och dubbelkolla och redovisa resultatet.
lade in en test-text, Lorem .... i MinSLäkt. Exporterade gedcom. Importerade i ny Disgen. Texten kom inte med. Lade då in manuellt direkt i programmet, texten på samma bild. Exporetade ut Disgens gedcom. Och jämför. Jag har ingen TITEL på något av mina foton. Enbart Bildtexter.

Det förefaller som om DISGEN, inte följer standard? DISGEN Använder Taggen TITL för Bildtext (Men det är väl taggen för BildTITEL)?. MINSLÄKT använder NOTE för Bildtext.


DISGENs taggar för fotot jag testar med:
1 OBJE
2 FORM jpg
3 MEDI PHOTO
2 TITL 1 OBJE 2 TYPE PHOTO 2 FORM JPG 2 TITL 2 FILE IMG_2156-2.jpg 2 NOTE Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliq 3 CONC ua. 3 CONT ======================= 3 CONT Troligen fyra fem ãear och bilden ser ut vara tagen pãea Genváeagen 12 dáear vi bodde.
2 FILE IMG_2156-2.jpg

MINSLÄKTs taggar för samma foto:
1 OBJE
2 TYPE PHOTO
2 FORM JPG
2 TITL
2 FILE IMG_2156-2.jpg
2 NOTE Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliq
3 CONC ua.
3 CONT =======================
3 CONT Troligen fyra fem êar och bilden ser ut vara tagen pêa Genvèagen 12 dèar vi bodde.
/Johnny

Micael Frank
2022-02-24, 20:36
Är ju samma men i första exemplet saknas radbrytningar plus att OBJE upprepas i raden!

För övrigt bör du använda UTF-8-

dis58959
2022-02-24, 20:42
Jag har prövat med både UTF8 och ANSEL. Det blir fel med båda. Jag ska pröva igen. Jag gör alltså såhär. Ut från MS. In i DIs. Ut från DIs och kollar om bildtext kom med och kollar i Gedcom filen. Ser då att taggen är TITL men inte NOTE. Lägger då manuellt in Bildtexten Lorum ... i DIS, och gör et gedcom ut. Kikar sedan i DIS gedcom ut. Då ser det sådär egendomligt ut och radbrytningarna försvinner i DIsgens gedcom. Någonting går fel. Jag prövade ju tidigare att editera MinS gedcom genom att byta ut NOTE mot TITL men det fungerade inte heller?

Micael Frank
2022-02-24, 20:58
Har du provat importera i Genney?

dis58959
2022-02-24, 21:03
TEST med UTF8. Jag jämför 3 gedcom.

Såhär ser MinSläkts gedcom ut efter export och för min bild 2156-2.jpg, med bildtext jag lagt in för att testa. (Någon bildtitel använder jag inte och tror inte det finns i MinSläkt? Har dock inte kollat det ännu.)
1 OBJE
2 TYPE PHOTO
2 FORM JPG
2 TITL
2 FILE IMG_2156-2.jpg
2 NOTE Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliq
3 CONC ua.
3 CONT HÄR ÄR URSPRUNGSBILDTEXTEN
3 CONT Troligen fyra fem år och bilden ser ut vara tagen på Genvägen 12 där vi bodde.

Såhär ser DISGENs gedcom ut efter att jag importerar filen ovan, från MinSläkt.
1 OBJE
2 FORM jpg
3 MEDI PHOTO
2 TITL Porträtt
2 FILE IMG_2156-2.jpg

Och går jag då manuellt in, i DISGEN, och lägger in exakt samma test-text som ligger i MinSläkt för bild 2156-2.jpg
och exporterar ut DIS gedcom:en, ser det ut på detta viset.
1 OBJE
2 FORM jpg
3 MEDI PHOTO
2 TITL Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. HÄR ÄR URSPRUNGSBILDTEXTEN Troligen fyra fem år och bilden ser ut vara tagen på Genvägen 12 där vi bodde.
2 FILE IMG_2156-2.jpg

dis58959
2022-02-24, 21:55
Nej inte ännu.

Hans-Peter
2022-02-25, 00:27
Hans-Peter Stülten har fel när han påstår "att det inte finns en 100% fastställd standard för GedCom". Det finns en tydlig specifikation av vad som gäller.

Det är väl en tolkningsfråga. Med 100% standrad avser jag en standard som tar alla bitar med i ett släktforakningsprogram, som alltid använder samma tag för samma sak, som inte tillåter att olika progtram lägger till egna taggar.

Och det finns inte, det visas ju med all önskvärd tydlighet av denna diskussion

Alla som har provat exportera från ett släktforskningsprogram till ett annat med GedCom, har ju erfarit att allt inte kommer med korrekt, det är alltid något man får justera manuellt efter importen.

Micael Frank
2022-02-25, 08:48
Det verkar då som att MiS stöder endast NOTE för filer och Disgen stöder endast TITL och därför kommer det inte med - Genney stöder bägge.

dis58959
2022-02-25, 09:17
Om det är korrekt som sades tidigare, att TITL är enligt gedcom standarden för bildtitlar, och NOTE för bildtexter, är det väl det system/den som INTE använder NOTE för bildtexter som frångår standard? En uppdatering av DISGEN kanske kommer så löses detta problem för framtida exporter/importer.
============
Återigen, har någon ett snabbt sätt att lösa detta på, t.ex. om det är möjligt att editera från MinSläkt utexporterad gedcom-fil, så att den är den standard och med de taggar som DISGEN vill läsa. Om det vore möjligt, t.ex. meddelst en liten programsnutt, köra igenom gedcom filen, sök och ersätt alla NOTE med TITL. Förutsatt det går förstås. Jag ser i filerna att NOTE används även till annat än bildtexter likaså TITL till annat än bildtitlar. Jag har testat manuellt att editera taggar och sedan importera med det lyckades inte.

Micael Frank
2022-02-25, 09:38
Det blir nog till att jobba manuellt.

PBudmark
2022-03-09, 23:21
Hoppar in lite sent i tråden, ny medlem i klubben.
Disgen importerar 2 TITL till fältet bildtext (för utskrifter...), men importerar INTE 2 NOTE till fältet Anteckningar (trots att det kan göras i exporten)
Att byta NOTE mot TITL (på rätt ställen) rakt av fungerar inte, Disgen accepterar inte att TITL-raden är förlängd mha CONC och/eller CONT, däremot accepterar Disgen att raden är längre än standardens angivelse 1-248 tecken (5.5 eller 5.5.1).
Jag provade med 1430 tecken och det gick OK. Att skrapa ihop bildernas NOTE CONC och CONT till en TITL-rad kräver troligtvis ett fixprogram, jag har gjort några sådana mha gawk för att förbättra/modifiera disgens export för att importeras bättre i Geneanet, men det är inte helt triviala script. Jag skall titta lite på att göra ett förenklat script i Powershell under de närmaste dagarna. Det man förlorar med denna lösning är alla styrda radavbrott. Även om sådana läggs in i Disgen manuellt så tas de bort i exporten.

PBudmark
2022-03-11, 23:22
OK, nu har jag knåpat ihop ett fix-paket baserat på uppgifterna i denna tråd (och några tester kring disgen). Det blev ett PowerShell-script (eftersom PowerShell är förinstallerat på Windows), med en liten kommandofil före för att få igång det hela.
I zip-filen finns också en README.txt, som jag bifogar separat också. Jag publicerar dessa script till Public Domain, så de får nyttjas helt utan begränsningar, det var lärorikt att ge sig på PowerShell för första gången...
Jag bevakar tråden om några komplikationer uppstår, eller någon fortsätter dialogen.

dis58959
2022-03-13, 17:34
Stort tack. Ska testa denna lösning. mvh /Johnny