handdator

Visa fullständig version : Bildhantering i Släktpresentation för webbläsare



HansB
2022-03-27, 13:20
Vår släktförening har använt DisGen länge och presenterar föreningens släktträd på sin webbplats (synligt enbart för medlemmar).
Den senaste presentationen skapades för flera år sedan, i en äldre version av DisGen, och den ser ut som bilden nedan visar.
Ovanför tabellen står bara namn och årtal. Porträttbilder visas enbart inuti tabellen.

2284

Nu försöker jag återskapa något liknande med nuvarande DisGen 2021, men jag förstår inte hur bildhanteringen fungerar.
De relevanta inställningar som jag har hittat visas nedan.
Dels kan man välja om man vill visa Porträtt för Huvudpersonen.
Dels kan man välja om man vill ta med Porträtt i antavlan.

2285

När båda dessa är valda (som det visas ovan) så visas Huvudpersonens porträtt ovanför tabellen, plus att porträtt även visas för alla personer i tabellen.
Vi tycker att det är onödigt att visa porträttet för Huvudpersonen på två ställen.
Det tar också mycket vertikal plats på skärmen.
Vi vill alltså INTE visa Huvudpersonens porträtt ovanför tabellen, men vi vill ha med bilder för alla personer i tabellen.

Därför tar jag bort visning av Porträtt för Huvudpersonen.
Men då försvinner även alla bilder i tabellen, trots att jag har kryssat "Ta med porträtt".
Det känns helt ologiskt.
Sedan försöker jag lägga till Porträtt i det som ska visas för Övriga (se bilden nedan).
Men där finns Porträtt inte med bland de valbara notiserna.

2286

När jag väljer att visa Porträtt för Huvudpersonen, plus att jag INTE kryssar "Ta med porträtt", då försvinner bilderna i tabellen.
Detta är väntat och logiskt. Men det är ologiskt att man måste välja att ta med Porträtt för Huvudpersonen för att få bilder i tabellen.
De två inställningarna ovan (visa Porträtt för Huvudpersonen + ta med Porträtt i antavlan) borde kunna slås av och på oberoende av varandra.

Det här ser ut som en program-bugg för mig, men det kan naturligtvis vara något som jag har missuppfattat.
Kan ni se någon möjlighet att få med bilder i tabellen, utan att behöva ha en dubblettbild på Huvudpersonen överst?

HansB
2022-03-27, 13:51
Efter att jag skrev ovanstående inlägg så har jag sett att den fördefinierade mallen "Disgen07" visar det som jag vill visa.
Med bilder i tabellen och utan en extra bild på Huvudpersonen.
Så dessa format är mer "mall-styrda" än jag trodde.
Jag trodde att jag kunde styra även den övergripande designen, genom att labba med parametrarna.
Men man är begränsad till de övergripande mall-utseenden som är fördefinierade, och kan sedan modifiera innehållet inom lite snävare ramar.
Så jag har fått svar på min fråga, utan att någon behövde svara.