handdator

Visa fullständig version : Multimedia till Släkten



Lasse
2022-03-27, 16:41
Eftersom det verkar som att inte multimedia går att visa i appen så undrar jag då varför dessa filer följer med i exporten dit? Dom tar ju oerhört stor plats på servern och när man ska hämta ner till appen tar det en väldigt lång tid innan man kan använda databasen där.
Går det att välja bort multimediafiler i exporten till Släkten? Och isåfall hur? Om inte bör ni fixa en sådan funktion. Det är så frustrerande att behöva vänta ibland upp emot en halvtimme innan allt kommit ner så man kan visa innehållet i appen, ibland ännu längre. Lite beroende av uppkopplingen tar det olika lång tid. Men är man på en plats där uppkopplingen är dålig kan man inte använda och visa släkt och vänner sin forskning. Vilket jag tycker är största meningen med att ha appen i telefonen.

Torgny Larsson
2022-03-29, 15:45
Det vore bra om man kunde göra samma urval vid export till Släkten som vid övriga export-rutiner I Disgen, och även några för hantering av stora volymer. Vi får hoppas det kommer.
Men vad gäller visning av multimedia i Släkten, så fungerar det utmärkt på min Android, både bilder, ljud, filmer och pdf-filer. Och speciellt bildet är ett lyft för presentationen.

Om vi får mera flexibla val vid export, då kan vi också ha mera lågupplösta bilder i t.ex. webbild, som vi kan välja vid den exporten.

Lasse
2022-03-29, 16:33
Bilder går bra på Iphone men inte filmer och pdf. Ljud vet jag inte för det har jag inga.
Då undrar jag varför det inte går på Iphone? Vad ska man göra för att det ska funka? Det borde ju gå eftersom det gör det på android, verkar det som.
Annars är det inte ”samma app” och ändå betalar man lika mycket för den? Då tycker jag det ska funka.
Den som är insatt i detta kanske kan svara här.

Torgny Larsson
2022-03-29, 17:05
Det hänger nog på hur telefonen hantera dessa typer av länkar, så att ett program öppnas som kan visa filen. Inställningar för standardprogram. Standard fil-ändelser kan också vara olika mellan Android och IOS, som också kan påverka. Tydligen måste något göras i appen för IOS.