handdator

Visa fullständig version : Slå ihop dubletter



berntsanden
2022-04-06, 18:41
Hej, Jag gjorde en ged import från ett annat system och la upp min FFF och alla hans anor och uppdaterade alla källor på. Sedan gjorde en ged-import till med min FFM och alla hennes anor och la in källor på alla anor. Problemet nu är att jag har fått duplikat av min FFF och min FFM. Så det ser ut så här nu:

FFF (Id=1) har alla anor med och alla källor uppdaterade. FFM(Id=2) har inga anor med eftersom jag bara importerade FFF med anor först.
FFF (Id=1001) har inga anor med och inga källor. FFM(Id=1002) har alla anor med och alla källor uppdaterade.

Nu vill jag koppla ihop FFF (Id=1) och FFM (Id=1002) och ta bort FFM (Id=2) och FFF (Id=1001).

Hur gör jag detta på bästa sätt? Jag har förstått att det inte finns någon funktion för att slå ihop eller merga profiler.

Vänligen (Bernt Sandén)

Edgar
2022-04-06, 23:32
Det här kanske blir komplicerat men jag försöker.

Placera FFF(Id=1) som huvudperson. Om jag har fattat det hela rätt så har du då hans anor (ffff, fffm osv) ovanför och hans hustru FFM(Id=2, hon utan anor) under.
Öppna en andra FÖ (ikonen i vänstermenyn "Flytta eller koppla personer mha två familjeöversikter (F12)".
(Stäng den "onödiga" PÖ som läggs överst i vänstra fönstret.)
I högra fönstret, sök upp FFM(Id=1002) och placera henne som huvudperson i högra fönstret.
I högra fönstret har du då FFM(Id=1002) som huvudperson och hennes anor (ffmf, ffmm osv) ovanför och hennes make FFF(Id=1001, han utan anor) under. (Bild 1)
I högra fönstret, markera maken FFF(id=1001), högerklicka och koppla loss honom.
Markera, högerklicka och koppla loss tillhörande relation (gifte).
I vänstra fönstret, markera, högerklicka och koppla loss hustrun FFM(Id=2).
I vänstra fönstret har du nu FFF(Id=1) som huvudperson med att kopplat gifte utan partner. (Bild 2)
Ta nu tag i huvudpersonen i högra fönstret (FFM(Id=1002)) med musen och dra henne till den tomma partnern i det vänstra fönstret.
KLART. (Bild 3)
De losskopplade FFM(Id=2) och FFF(Id=1001) finns nu i kom-ihåg-listan och kan raderas.

Edgar
2022-04-07, 07:51
OBS! Ta en säkerhetskopia innan du börjar med ovanstående #2! OBS!

berntsanden
2022-04-07, 20:11
Tusen tack Edgar. Jag skall prova genast.