handdator

Visa fullständig version : Sortering av källor



KristerL
2022-04-13, 17:01
Ikonen för en notis i levnadsbeskrivningen försvinner om man sorterar de källor som är kopplade till notisen.

Olle_Olsson
2022-04-13, 19:22
Vilken typ av Notis? med Ikon. (Bild eller länk)
Vad menar du med sortera (Har du klickat i "Håll källträdet sorterat")

KristerL
2022-04-13, 19:36
En notis med ikon till riksarkivet där jag registrerat både bildID och URL Om jag sorterar hänvisningar i en källa som berör notisen så försvinner ikonen för riksarkivet i fönstret för levnadsbeskrivning. Detta oavsett om hänvisningnarna flyttas inom källan eller ej. När jag öppnar notisen på nytt och sparar den kommer ikonen tillbaka.
Har inte haft det sorterat med automatik men har testat nu och det blir samma problem när jag väljer att manuellt sortera.

Torgny Larsson
2022-04-14, 13:02
Tror du gjort så här. Du har en notis som redan har en hänvisning. Du öppnar notisen och klickar på lampan för att komma till källträdet. Det fönstret heter "VÄLJ ny hänvisning eller källa". Nu öppnar du hänvisningen för att ändra den, te.x. lägga till en URL-länk också. Sen säger du att du sorterar hänvisningarna inom källan. För att göra det måte du markera källan (där alltså alla hänvisningar ligger under), högerklickar och väljer sortera.
I det läget kommer fortfarande källan vara markerad, inte den hänvisning du vill använda i notisen. När du nu klickar OK, då blir det den markerade raden som du väljer som källa, och efterom källan (t.ex. kyrkboken) inte har någon hänvisnings-länk, så kommer det alltså inte att visas någon ikon framför notisen.
Efter det att du sorterat hänvisningarn i en källa, då måste du välja (markera igen) den hänvisning du vill använda, vilket troligen är den du ändrade.

Olle_Olsson
2022-04-14, 14:42
Om du lägger in 2 ”länkar” till samma källa, så visas i levnadsbeskrivningen – bara den IKON (Bild-id / eller URL) som du först registrerade.
URL länkar till en webbsida, och är tänkt för de som forskar i Danmark eller Norge, för att kunna peka direkt till en sida.
https://handledning-disgen2021.dis.se/kallor