handdator

Visa fullständig version : Stamtavla, syskon, före äktenskap, soldatregister



pettisson
2011-08-05, 21:53
Hej,
jag tänkte skapa en tråd för mina frågor.

1. Jag har skapat ett litet släkträd och när jag ber Disgen skapa en antavla så går det bra. En gren går fem generationer bort t.ex. MEN när jag trycker på skapa stamtavla (med samma centrumperson) så skapas det bara ett träd med EN person (centrumpersonen), något måste vara fel?

2. Jag skulle gärna vilja se syskon och födelseort av varje person på utskrifterna av antavlor. Jag kan inte hitta några inställningar för detta. Går inte det? Jag är särskilt intresserad av att kunna se syskonen nämligen.

3. Jag undrar hur noga ni är med om barn är födda före äktenskapet. Det finns ju en knapp under giftemål för "före äktenskap". Använder ni den eller är det lite överseriöst? T.ex. så är jag född före mina föräldrar gifte sig men mina två syskon är födda efter äktenskapet.
- Skapar ni alla syskon efter äktenskapet då eller bemödar ni er med att göra en punkt med "före äktenskapet" också?

4. Dis har ju ett soldatregister. Jag försökte söka på en släkting som jag tycker vore det säkraste kortet att finnas med i något register av alla mina släktingar. Han var nämligen knekt. Men nu verkar det ju vara ett register av indelta soldater och har jag fattat det rätt om det inte är samma sak som knekt?

Tack på förhand för svaren
Fredrik

Rolf Carlsson
2011-08-05, 22:50
Fråga 3 är en personlig fråga hur exakt du vill vara. Om du delar upp i före och under äktenskap, så måste du registrera giftet mellan dina föräldrar två gånger (en gång med markering före äktenskap och en gång giftermål) och registrerar barnen under resp partnerskapsfält. Obs att du kan skjuta barnen med musen mellan de olika alternativen om det blir fel.

Fråga 1 Det blir naturligtvis så. Om du skapar stamtavla med samma person som i antavlan så finns det ju ingen person längre fram i tiden. Sätt i stället personen i den femte generationen som centrumperson, så får du stamtavlan. Antavlan blickar bakåt och stamtavlan framåt i tiden.

pettisson
2011-08-06, 09:29
Tack för svar!
Jag trodde enda skillnaden mellan an- och stamtavla var utseendet. Att det enda byggdes uppåt och det andra nedåt. Men nu vet jag bättre!

Jag bestämde mig för att lägga in två giften och på så vis visa barn för och efter äktenskap. Lika bra att vara noga när man ändå håller på =)

Förresten så fann jag min knekt! Dom hade stavat Rör i stället för Röhr (efternamn). Jag som förväntat mig att Röhr med h skulle varit hur man stavade förr i tiden. Men det var väldigt roligt att finna han i registret!

Bara syskonfrågan kvar nu :O

hakanrene
2011-08-09, 18:39
Kanske redan besvarat! Men!

Det finns mycket inom vårt område som handlar om bra eller dåligt, rätt eller fel! Men i denna frågan finns bara en sak som är rätt, en person får bara registreras en gång! I din beskrivning förstår jag att du har ett föräldrapar som får barn före och efter de gift sig. Skapa två giften (med olika epitel) till mannen och gör "drag-and-drop" av den redan registrerade kvinnan till giftena och lägg de nya barnen där de skall vara!

pettisson
2011-08-09, 20:35
Jajjemen jag gjorde så. Ser bra ut!

Karl-Edvard Th
2011-08-11, 22:59
Om man vill se syskonen till personerna i antavlan så skapa en antavle struktur gå sedan till utskrift och välj släktmatrikel.

pettisson
2011-08-12, 23:10
Okej jag ska filura på hur jag göra strukturen, men tack!

pettisson
2011-08-13, 12:02
Om man vill se syskonen till personerna i antavlan så skapa en antavle struktur gå sedan till utskrift och välj släktmatrikel.

Jag förstår nog inte hur du menar med att göra en antavlestruktur! Jag har försökt. :S
Och dessutom förklarade JAG dåligt. Jag vill alltså kunna se syskonen i en antavla gjord i grafisk form. Men det verkar inte gå eller hur?

Dessutom hur gör man för att få se syskonen listade på en ansedel? Det vore också kul att få dom listade där ju.

Karl-Edvard Th
2011-08-13, 17:20
Till skillnad från den antavla som man skriver ut så skapar men en antavla som visas i eget fönster genom att använda rot teknet till vänster, under trädet, det är inte nödvändigt att gå den vägen Du kan starta på samma sätt som när Du skrev ut antavla men i stället markera släktmatrikel i tabell form eller trädform.
Den antavla som skapas i ett eget fönster går ju inte att skriva ut men är ett bra underlag för vidare arbete, därför kallar jag den för struktur, här kan man t.ex. undertrycka någon gren man inte vill skriva ut.

Men alla syskonen i familjen får man ju ut på ansedeln.

pettisson
2011-08-15, 20:30
Till skillnad från den antavla som man skriver ut så skapar men en antavla som visas i eget fönster genom att använda rot teknet till vänster, under trädet, det är inte nödvändigt att gå den vägen Du kan starta på samma sätt som när Du skrev ut antavla men i stället markera släktmatrikel i tabell form eller trädform.
Den antavla som skapas i ett eget fönster går ju inte att skriva ut men är ett bra underlag för vidare arbete, därför kallar jag den för struktur, här kan man t.ex. undertrycka någon gren man inte vill skriva ut.

Men alla syskonen i familjen får man ju ut på ansedeln.

Jag har inte sett några syskon på vare sig mina ansedlar eller andras! Bara Personens mamma och pappa och egna barn. Men inte personers syskon.

Karl-Edvard Th
2011-08-16, 10:06
Är det huvudpersonens syskon Du avser?
Ansedeln är ju en beskrivning av en familj d.v.s. far och mor och deras barn,
Vill Du se huvudpersonens syskon får Du ta fram ansedeln på huvudpersonens far eller mor.