handdator

Visa fullständig version : Kan det här vara riktigt?



Hans Peter
2022-06-22, 23:13
Kan det här vara riktigt?
/hans peter

m17835
2022-07-12, 15:05
Hej

Du får nog lov att förklara lite bättre varifrån den skärmbilden kommer och vad det handlar om.

Mvh
Mikael

Hans Peter
2022-07-12, 17:31
Hej
Du får nog lov att förklara lite bättre varifrån den skärmbilden kommer och vad det handlar om.
Mvh
Mikael

Tack för svaret, Mikael!
Jag förstår att du inte förstår. Jag hade själv svårt nu att hitta tillbaka dit där det begav sig. Men här är det:
"Skriv ut > Stamtavla > Grafisk > Fortsätt > Inställningar > För stamtavlan > Utseende".
Är inte de två valen skiftade?
/hans peter

m17835
2022-07-13, 08:49
Tack för förtydligandet.

Jag får inte alls samma "fel" hos mig. Det ser helt korrekt ut.
Se bilderna
2346
2347

Vad för version av Disgen använder du?
Vilka övriga inställningar har du gjort för utskriften?

Hans Peter
2022-07-13, 09:57
Hej igen!
Jag måste missförstå något.
För mig betyder "Från vänster till höger" ett horisontellt utseende, men bilden är vertikal.
På motsvarande sätt betyder "Uppifrån och ner" för mig ett vertikalt utseende, men bilden är horisontell.
Rätta mig gärna om jag har fel.
/hans peter

Hans-Peter
2022-07-13, 10:13
Hej!
"Uppifrån och ner" resp. "Fån vänster till höger" utgår från hur trädet är utskrivit när man utgår från probanden. Om du har din farfars far t.ex så kommer hans föräldrar under honom om du väljer "uppifrån och ner" och de kommer bredvid honom i en ny kolumn om du väljer " Från vänster till höger" deras föräldrar kommer så i nästa kolumn o.s.v. Precis som det ser ut i Mikaels exempel.

m17835
2022-07-13, 10:18
Jag håller med dig i att "Från vänster till höger" borde betyda ett horisontellt utseende och "Uppifrån och ner" betyda ett vertikalt utseende. Jag håller också med om att i din bild i första inlägget ser det ut att vara något fel.

Men mina bilder visar också på, som jag ser på det, en korrekt bild av "Från vänster till höger" där proband är längst till vänster och dess barn kommer till höger och så vidare, alltså ett horisontellt utseende. I "Uppifrån och ner" är proband överst och dess barn nedanför och så vidare, alltså ett vertikalt utseende.

Det som däremot inte stämmer överens är vad du ser hos dig, som du visar i din bild, respektive vad jag ser hos mig. Det ser ut som att du har något konstigt streck ovanför rutorna. Frågan är om det i den grafiska förhandsvisningen av dina val har blivit något tokigt, något som inte visas korrekt.

Kan du återskapa situationen i sin helhet och ta skärmdumpar på hela dialogrutan i respektive steg?
Hur blir utskriften? Blir den korrekt med dina val?

Vad för version av Disgen använder du?
Vilka övriga inställningar har du gjort för utskriften?

Hans Peter
2022-07-13, 12:36
Men mina bilder visar också på, som jag ser på det, en korrekt bild av "Från vänster till höger" där proband är längst till vänster och dess barn kommer till höger och så vidare, alltså ett horisontellt utseende. I "Uppifrån och ner" är proband överst och dess barn nedanför och så vidare, alltså ett vertikalt utseende.

Nu förstår jag :thumbup: Tack!

Det som däremot inte stämmer överens är vad du ser hos dig, som du visar i din bild, respektive vad jag ser hos mig. Det ser ut som att du har något konstigt streck ovanför rutorna. Frågan är om det i den grafiska förhandsvisningen av dina val har blivit något tokigt, något som inte visas korrekt.

Detta kan jag tyvärr inte åstadkomma igen.

Hur blir utskriften? Blir den korrekt med dina val?

Ja, nu när jag har tänkt om.

Vad för version av Disgen använder du?

2021.2


Tack alla för er medverkan.
/hans peter

Hans Peter
2022-07-13, 12:46
Här kommer det lite bilder.
/hans peter