handdator

Visa fullständig version : Säkerhetskopiering till Onedrive



Jonnyolof
2022-08-09, 09:12
Jag har en hel del textfiler etc som synkas från min lokala dator till Onedrive. Om jag av misstag råkar ta bort en fil från datorn verkar den även tas bort på Onedrive. Är det så det ska fungera? Hur gör man annars om man vill säkerhetskopiera?

Hans-Peter
2022-08-09, 22:09
Jag har en hel del textfiler etc som synkas från min lokala dator till Onedrive. Om jag av misstag råkar ta bort en fil från datorn verkar den även tas bort på Onedrive. Är det så det ska fungera? Hur gör man annars om man vill säkerhetskopiera?

Hej!

Ja det är precis så det skall fungera med OneDrive och liknande molntjänster. Det du har på OneDrive speglas på din HD i datorn så om du tar det bort är det borta båda ställena.


Du kan säkerhetskopiera till en separat mapp på OneDrive som du till exempel kallar "säkerhetskopior", i den mappen lägger du de filer du vill säkerhetskopiera medan dina arbetskopior finns i den mapp där de normalt finns, alltså t.ex. dokument mappen.

Jonnyolof
2022-08-11, 21:27
Hej!
Tack, då förstår jag. Jag tror inte att jag behöver den här speglingen, som väl gör att man kan komma åt filer från andra enheter. Däremot vill jag ha en säkerhetskopiering som garderar mig för att jag av misstag tar bort filer eller får datorhaveri. Då måste jag väl kopiera dem manuellt från dator till Onedrive?
Nu ligger flera kataloger på Onedrive. Kan jag ta bort dem därifrån utan att de försvinner från datorn?
MVH
Jonnny

Hans-Peter
2022-08-11, 22:04
Hej!
Tack, då förstår jag. Jag tror inte att jag behöver den här speglingen, som väl gör att man kan komma åt filer från andra enheter. Däremot vill jag ha en säkerhetskopiering som garderar mig för att jag av misstag tar bort filer eller får datorhaveri. Då måste jag väl kopiera dem manuellt från dator till Onedrive?
Nu ligger flera kataloger på Onedrive. Kan jag ta bort dem därifrån utan att de försvinner från datorn?
MVH
Jonnny

Hej!
Nej det kan du inte utan vidare eftersom det hela tiden rör sig om speglingar, det vill säga vad du tar bort på OneDrive även tas bort från din hårddisk.

Du kan däremot i Windows skapa kataloger som inte speglas på OneDrive, där kan du sedan lägga det du inte vill ha speglat.

Om jag inte minns fel är den enda katalogen som automatisk speglas på OneDrive "dokument" och de underkataloger som ligger i den.

Men kolla det gärna med en som är bättre på vad de olika versioner av Windows gör med automatik.

GunnarBer
2022-08-12, 10:18
Hej!
Varför inte lägga säkerhetskopiorna på en "pinne". De är ju nästan gratis och kan enkelt tas med och föras över till andra enheter. Hittills har inge pinne slutat fungera för mig under alla år med dem.
MfG
Gunnar Bergstedt

m17835
2022-08-16, 14:39
Lite fördjupning i ämnet kring Disgen och med att lagra datamappen i en molntjänst t.ex. OneDrive finns i den här artikeln https://www.dis.se/datamapp-onedrive .