handdator

Visa fullständig version : Ortnamn som är större områden



m00707
2022-09-09, 19:16
Ibland anges ex. födelseorter på personer som "Roslagen", "Västergötland", "Norrland".
Det är ju då den ort som man kan hitta i arkivalierna.
Men dom orterna strykes i DisByt.
Vilket betyder att man inte kan hitta andra forskare som även dom har enbart den ortangivelsen.
Även orter som finns i DisGens ortdatabas tas bort, som exempelvis "Östergötlands län".
Jag tycker att sådana orter ska finnas med i DisByt-sökningen.

GunnarBer
2022-09-16, 12:17
Som amatörforskare och Disbyt-ombud tycker jag att vi håller oss till vad som finns i Sveriges församlingar genom tiderna från 1989, som bl.a. N. Marelius skrev och som nu finns på skatteverkets hemsida. Sen om Disbyts utvecklarteam kommer på nya påfund måste vi ju rätta oss efter det.
Jag är medveten om att det finns vissa områdesbeteckningar redan i dag som t.ex. Atlanten som godkännes i Disbyt

m17835
2022-09-20, 16:13
Problemet med att ta med större områden är att matchningen blir mer oprecis i sitt resultat och att man kan få tusentals med träffar. Det kan t.ex. finnas många Stina Persdotter i Södermanlands län. Det har man ändå ingen nytta av.

Torgny Larsson
2022-09-24, 09:51
Gunnar. Man måste skilja på vad man registrerar i sitt eget program, och vad som är tillräckligt bra för att komma med i Disbyt. Även om jag inte nöjer mig med att en persom är född i Roslagen, utan försöker hitta mera detaljerat, så kommer det ändå finnas tillfällen, t.ex. att en sokdat i en mönstringsrulla står som Smålänning, men det borde i så fall registreras på ett sådant sätt, så att det inte skickas vidare till Disbyt. Det behövs kanske något i Disgen som anger osäkra uppgifter, som inte skickas vidare. Kanske notisen Hypotes?
I Disbyt har medlemmer dessutom möjlighet att kontakta dig för att få veta mer.