handdator

Visa fullständig version : Vad går under vad härad osv



pettisson
2011-08-07, 13:59
Hej, jag har nu en fundering angående orter och kartor i Disgen.

Första bilden; När jag ska lägga in en stad i registret så undrar jag hur jag ska tänka? I första exemplet är det logiskt att lägga orten Torsby i Fryksände församling (som i sin tur ligger i Torsby kommun). För att Torsby ligger ensamt i just den församlingen.

Men hur gör jag t.ex. med Malmö? Jag ska lägga in att en person födds i Malmö. Men Malmö stad sträcker sig väl över flera församlingar så hur gör man då?

Andra bilden; Jag undrar hur det ligger till med härad och rotar osv. Vad ingår i vad så att jag får rätt i registret? Jag ska ju nämligen lägga in en knekt som jag vet kompani, härad och rote på bl.a. Men vad är ett härad? ska jag lägga det under kommuner eller vad? Samma med socken. Vart underordnas det? Det blir ju lite krångligt om jag ska lägga Värmlands kommun i en nivå under de andra kommunerna om ett härad ska ligger på en högre nivå.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Fredrik

m01222
2011-08-07, 14:44
Kolla den här länken. Kanske rätas en del frågetecken ut...:)
http://www.upplandia.se/Fakta_Begrepp_genealogi.htm
/Lennart

pettisson
2011-08-07, 18:34
Okej så socken är likadant som församling fast på landsbyggd och härad verkar vara lika stora som kommuner. Men jag undrar ändå hur jag ska lägga in dom i registret. :S
Skapa ett härad i Värmlands län kanske. Jämte kommunerna (på samma nivå).

DanielBerglund
2011-08-09, 00:30
Tror inte man ska försöka lägga in härader i ortsregistret, det blir nog mest krångligt. Härad är ju en gammal juridisk indelning och har inte så mycket med kommuner att göra. Din knekt bodde väl någonstans. Lägg upp soldattorpet under rätt socken, och använd det för t ex Levde-notiser. Att sedan knekten hörde till andra indelningar kan man ju nämna i textnotiser eller levde-notiser, men det behöver inte gå in i ortsregistret.

När det gäller städer använder du lämpligen församlingen i resp stad där personen är född, om det nu är en födelsenotis. Sedan skriver du som text i födelsenotisen (eller i en Levde-notis) vilket kvarter eller liknande det är fråga om. Städer är knepiga på flera sätt...