handdator

Visa fullständig version : Begravningsplats fristående från församling



bellhead
2022-09-23, 17:26
Hur registrerar man – ur Disbyts perspektiv - bäst en begravning/jordfästning/urnsättning när det skett på en begravningsplats som inte ligger under en församling?

I min forskning har jag begravningar/jordfästningar/urnsättningar som skett på bl.a. Skogskyrkogården i Stockholm men även på andra från församlingar fristående begravningsplatser. Det gäller både när själva begravningsakten hållits i något av Skogskyrkogårdens kapell med efterföljande jordfästning på Skogskyrkogården samt när begravningsakten hållits i hemförsamling med efterföljande urnsättning (eller jordfästning) på Skogskyrkogården.

Vid varje inskick till Disbyt får jag felmeddelande om att Skogskyrkogården (Ab) är ändrat till Stockholm/A. (Man). Resultatfilen B anger (Man) betyder att Disbytombudet har gjort en manuell justering. Justera helst innan du skickar in nästa gång för att underlätta arbetet för Disbytombud och minska risken för att justeringen blir felaktig.

Det känns onödigt att Disbyt-ombuden manuellt skall behöva ändra det varje gång. Men, jag vill ju heller inte ändra mina uppgifter bara för att undvika det – jag vill ju i Disgen registrera rätt begravningsplats för begravningen/jordfästningen/urnsättningen.

I ett fall har jag två begravningsnotiser i Disgen – en för begravningsakten i hemförsamlingen och en med texten ändrad till urnsättning på Skogskyrkogården. Den senare är det som uppenbarligen då tas in i Disbyt (båda ligger som BURI i GEDCOM-filen Disgen genererar). Jag tänker mig då att om jag i stället använder en specialnotis med texten urnsättning så blir begravningsorten hemförsamlingen i Disbyt.

Men för de fall där begravningsakten hållits i något av Skogskyrkogårdens kapell – där kan jag rimligen inte komma runt problematiken genom att använda specialnotis med mindre än att jag helt tar bort begravningsnotis – och det vill jag naturligtvis inte.

Jag har inte hittat någon information eller diskussion om det här problemet vilket förvånar mig. Fler än jag bör ha råkat ut för det – inte minst Disbyt-ombuden som gång efter annan måste ändra manuellt.

I inlägget https://forum.dis.se/vb/showthread.php/875-Begravningsplats i Forumet Disgen 8 > Orter och kartor berörs frågan men då mest i relation till strukturen i Disgens ortdatabas. En kommentar i det inlägget påstår dessutom att begravningsplats inte används i Disbyt, men det verkar ändrat sedan kommentaren skrevs i juli 2012.

I Stockholm finns tydligen 11 begravningsplatser som inte ligger under församling utan under Stockholms kyrkogårdsförvaltning. Tre av dessa i anslutning till församlingskyrkorna Bromma, Brännkyrka och Spånga och där ägarskap och förvaltning överförts från församlingen till Stockholms kyrkogårdsförvaltning (1978 i fallet Brännkyrka enligt Wikipedia). För dessa tre kan man ju rimligen ange begravningsplats till församlingen, men för övriga åtta uppstår problemet jag har med Skogskyrkogården.

Hur gör andra som har samma problem? Vad anser Disbyt-ombuden? Finns det planer för bättre stöd i Disbyt för den här problematiken?

GunnarBer
2022-09-23, 18:16
Detta är ju en sådan fråga som har stötts och blötts ett antal gånger utan att ha kommit till en slutlig lösning. Detta ligger väl under den frågan som är en "likriktning" av ortsbasen i Disgen och Disbyt, men som inte behandlas av utvecklingsgrupperna till respektive program, i varje fall ingen ändring under årens lopp.
Gunnar

Christer
2022-09-23, 18:45
Om jag tolkar Wikipedia rätt så ligger Skogskyrkogården i Enskede församling.

Olle_Olsson
2022-09-23, 22:20
För att komma med i Disbyt-databasen, ska;
Både för- och efternamn vara med, samt minst en händelse med både datum (minst årtal)
och Församling och Län/Landskap (eller Land utanför Sverige).

Torgny Larsson
2022-09-24, 09:20
Jag uppfattar Disbyt som ett sätt att dels få kontakt med andra forskare, dels som en hjälp att hitta personer att leta i källmaterial efter. Då är främst uppgifter om födsel, vigsel och död och de församlingar det sker i intressant. Disbyt behöver inte innehålla alla notiser och all information du registrerat. Den som hittar din forskning i Disbyt använder ju inte det som en källa, utan bara som tips och i inspiration för egen forskning.
Jag lägger in den typen av kyrkogårdar i Disgen som egna orter i ortsträdet, och räknar med att Disbyt kan hantera det, men man kan ju lägga in den under den geografiska uppdelningen som finns i Disgen. Egentligen borde man också lägga in församlingskyrkogårdar som egna orter under församlingen i ortsträdet.

bellhead
2022-09-24, 10:32
Om jag tolkar Wikipedia rätt så ligger Skogskyrkogården i Enskede församling.

Nej, det stämmer inte (och inte kan jag se att Wikipedia-artikeln för Skogskyrkogården anger det heller, bara att den ligger i stadsdelen Gamla Enskede). Den ligger förvisso fysiskt inom Enskede-Årsta församlings geografiska område, men är inte kopplad till församlingen. Som jag skrev i inlägget så är det Stockholms kyrkogårdsförvaltning (en kommunal instans) som äger och förvaltar Skogskyrkogården (liksom tio andra begravningsplatser i Stockholm).

bellhead
2022-09-24, 11:01
Jag uppfattar Disbyt som ett sätt att dels få kontakt med andra forskare, dels som en hjälp att hitta personer att leta i källmaterial efter.

Ja, visst är det så.

Syftet med mitt inlägg var snarare att försöka undvika att få felmeddelande varje gång jag skickar in ett utdrag och därmed låta ombuden slippa manuellt arbete. Det kanske kan ordnas till med automatisk ändring med lite utveckling av Disbyt så att ombuden slipper det manuella.


Då är främst uppgifter om födsel, vigsel och död och de församlingar det sker i intressant. Disbyt behöver inte innehålla alla notiser och all information du registrerat.

Men jag kan väl inte själv begränsa vilka notiser som kommer med i Disbyt-utdraget, eller har jag missat något? Begravningsnotiser kommer med och visas i Disbyt, likaså levdenotiser.


Jag lägger in den typen av kyrkogårdar i Disgen som egna orter i ortsträdet, och räknar med att Disbyt kan hantera det, men man kan ju lägga in den under den geografiska uppdelningen som finns i Disgen.

Jag har lagt Skogskyrkogården och även Hässelby begravningsplats som egna orter under "Stockholm <Kommun>" men uppenbarligen kan inte Disbyt hantera det. Ombudet måste ändra manuellt och då till Stockholms kommun.


Egentligen borde man också lägga in församlingskyrkogårdar som egna orter under församlingen i ortsträdet.

Kanske det, men då borde det nog i så fall vara med i Disgen som standard.

GunnarBer
2022-09-24, 11:18
Jag kan trösta dig med att för varje bidrag jag kör och gör någon ändring, när det gäller platser, sparas dessa ändringar hos mig till nästa gång vederbörande skickar in ett bidrag och då anpassas informationen, som hamnar i basen på nätet, från denna sparade fil. Det fungerar ju om du håller dig till samma ombud. Skickar du till annat ombud så görs ändringen efter hans tankar och omdöme.
Så kommentaren att allt ändras manuellt får tas med en nypa salt.

Torgny Larsson
2022-09-24, 11:18
Du kan även i Disgen göra egen export till Gedcom, där du väljer exakt vilka notiser och personer som skall med, och skicka det till Disbyt.
Det vanliga Disbyt-utdraget räcker dock för de flesta.
Kyrkogården skall du inte lägga under kommun, utan under någon församling i ortsträdet där den verkligen ligger.

bellhead
2022-09-25, 07:04
Tack för den information Gunnar.

bellhead
2022-09-25, 07:18
Kyrkogården skall du inte lägga under kommun, utan under någon församling i ortsträdet där den verkligen ligger.

Jag vet inte om jag håller med här. Den ligger där fysiskt men har inget annat med församlingen att göra. Möjligen kan jag tänka mig att skapa Stockholms kyrkogårdsförvaltning under kommun och begravningsplatser därunder.

Torgny Larsson
2022-09-25, 07:37
Men ortsträdet är till för att placera en plats fysiskt på en karta, handlar inte om tillhörighet. Det är så det är löst i Disgen, Sveriges karta år 1989. Och då valt församlingens yta som indelning. Vet att det inte känns helt självklart att förstå och acceptera. Men är man inte intresserad av att se platsen på en karta, så kan du lägga den var som helst i ortsträdet. Men du kommer att ha nytta av att försöka hålla dig till den indelning av Sveriges yta som valts som standard.
Kan inte motivera bättre.

Edgar
2022-09-25, 08:28
En kyrkogård ligger fysiskt på en fastighet med en geografisk placering i en viss församling på samma sätt som vilken annan fastighet som helst, oberoende av vem eller vilken organisation som äger, hanterar, utnyttjar eller administrerar fastigheten. D.v.s. en kyrkogård kan ägas och användas av en annan församling än den där kyrkogården ligger på samma sätt som en jordbruksfastighet kan ägas och brukas av en person boende i en annan församling än den där fastigheten ligger. Disgens ortsdatabas hanterar geografisk placering, inte ägande och användande.

Torgny Larsson
2022-09-25, 08:35
Bra formulerat.

pompe
2023-03-24, 09:41
Om Disgens ortdatabas enbart skall hantera geografisk placering, varför finns då exempelvis Vimmerby lands- och stadsförsamlingar med? De ingår ju geografiskt i Vimmerby församling sen 1961. Och alla kyrkobokföringsdistrik borde ju med samma resonemang rensas bort, de finns ju inte ens på "kartan".