handdator

Visa fullständig version : Varför narkerad källa?



virde1
2022-10-22, 11:47
När man i en notis skriver in källa och lämnar notissidan för att kolla att man minns rätt sidnummer, så är hela källan markerad när man återvänder till notissidan. Varför? Om man direkt skriver in sidnummer så försvinner det man tidigare skrivet. Jag tycker det verkar vara feltänkt. Borde ändras omgående.

Olle_Olsson
2022-10-22, 15:47
Vilken Disgen använder du 2016, 2018,2019?
Använder du "Källträdet" och lägger in Källan via "Lampan" exempel se bild.
Eller skriver du direkt i notisens källa ("löpande text")
2388

virde1
2022-10-23, 09:21
Jag använder 2021. Det var för övrigt lika tokigt i 2019.
Jag skiver in källan i avsett fält under de olika notiserna för född, död etc. under Personöversikten.

Olle_Olsson
2022-10-24, 20:24
När man lämnar notisen, kan man göra detta med;
*OK- då sparas det man skrivit.
*Avbryt, då får man frågan "Vill du spara ändringarna" JA - NEJ - AVBRYT
För mig så försvinner inte någon text

Torgny Larsson
2022-10-24, 21:08
Detta är mycket bättre om man använder källträdet (trycka på lampan). Då behöver man bara skriva kyrkbokens namn EN gång, och behöver sen enbart ange sid-nummer för varje ny hänvisning i den boken.

Om man även anger ArkivDigitals AID eller Riksarkivets Bild-ID i sid-hänvisningen då får man en ikon framför notisen i Personöversikten, som en länk direkt till rätt sida i rätt bok.

virde1
2022-10-25, 09:55
Jag varken sparar eller avbryter. Jag ska ju tillbaka dit. Jag går tillbaka till sidan i AD för att kolla att jag minns rätt sedan går jag tillbaka till notisen och då är all text i källa markerad och försvinner om jag inte klickar i den rutan innan jag börjar skriv. Varför är överhuvudtaget texten i en ruta markerad? Det verkar vara ett förbiseende av programeraren.

virde1
2022-10-25, 09:58
Eftersom jag aldrig tidigare använt mig av källträdet och endast har enstaka komplettering i min släktforskning ser jag ingen mening med att börja använda källträdet. Om det ska bli meningsfullt behöver jag föra in alla källor sedan tidigare också. Det är en mastodont jobb.

Torgny Larsson
2022-10-25, 12:02
Jag förstår det. Själv började för 3 år sedan att gå igenom alla källor och lägga in i källträdet. Hade knappt 5.000 personer då i mitt träd, och gjort det socken för socken, och fick samtidigt en koll på allt. Det blev både en del rättningar och mycket kompletteringar. Nu har jag drygt 7.000 släktingar, alla med källorna i källträdet (där jag hittat dem).
5 generationer bak har man nog inte fler släktingar, och man kan koncentrera sig på dem, eller alla i en viss socken,

kallstrand
2022-10-27, 12:10
Jag har samma uppfattning som Sören. Använder bara källträdet i begränsad omfattning för primärkällor som exempelvis Sv. Dödbok, Sv. Befolkning mm. Släktforskar fortfarande och mestadels är det kompletteringar som jag gör efterhand. Eftersom jag också har över 7000 personer skulle det ta alldeles för mycket tid. Jag förutsätter att möjligheten att lägga in källan direkt kommer att finnas kvar även i kommande versioner.

Torgny Larsson
2022-10-27, 12:27
Tja, redan i kommande version kommer det att finnas en funktion som bygger ett korrekt källträd åt dig utifrån källhänvisningen i ArkivDigital resp. Riksarkivet, åtminstone för kyrkoarkiven. Detta kan göras när man registrerar en ny notis eller när man ändrar en befintlig notis.
Strävan är att all nyregistrering av källor görs i källträdet.

kallstrand
2022-10-28, 12:19
Ja, det måste vara intressant att få testa och ha koll på kommande versioner. Ett önskemål som jag framfört sedan länge är möjlighet att välja storlek och typsnitt vid utskrift av källor. Vad gäller anteckningar och fotnoter finns ju den möjligheten sen tidigare. Idag blir det väldigt dominerade vid utskrifter. Gäller även faddrar med förhandsvalet fet typsnitt.

m17835
2022-11-08, 11:30
Ett ärende är inlagt i Redmine med ärendenummer #8808 och rubriken Text markerad i textruta om du växlat program från och tillbaka till Disgen.

Edgar
2022-11-09, 08:08
Det finns även ett förbättringsförslag i Redmine #6153: "Källor i samband med text vid utskrift".

m17835
2023-03-08, 11:55
Problemet med att hela texten i rutan är markerad när man kommer tillbaka till Disgen är utredd av utvecklare och de har konstaterat att det är en Windows-funktionalitet som vi inte ska påverka i Disgen programmet.

virde1
2023-03-08, 14:37
Mycket märkligt att ni i DISGEN inte kan åtgärda detta