handdator

Visa fullständig version : windows 11 S-läge



20799
2022-10-23, 10:22
Ang Windows 11 S
Har ni noterat att S läget gör att man inte kan installera som man vill. Bara ladda ned och installera program från Microsoft Store i Windows.
Finns Disgen där?
Har haft problem med befolkning skivorna och annat som tvingade mig att ta bort S-läget på svärmors dator innan vi kunde göra färdigt alla ”släkt program”

Torgny Larsson
2022-10-24, 20:59
Vad MIcrosoft vill åstadkomma med att vi kör Windows 11 i S-läge är att man då bara kan installera program och appar från Microsoft Store. De avser att detta ökar säkerheten, men samtidigt tvingas vi att bara använda appar via Microsofts egen app-store. Om du vill installera en app som inte är tillgänglig i Microsoft Store måste du växla från S-läge.

Men det lär sen inte vara möjligt att växla tillbaka till S-läge senare.

Så egentligen inte ett alternativ att välja S-läge.
Många av de program vi traditionellt använder i släktforskning, finns det ingen motsvarighet till i Microsoft Store.
Vad det skulle medföra att få med Disgen i Micsoft Store har jag ingen aning om.
Förmodligen både arbete och kostnader.

20799
2022-10-25, 08:05
Det går inte att ångra bytet från S-läget. Om du går ur S-läget måste du behålla standardversionen av Windows 10/11

dis08307
2022-11-17, 12:00
Häromdagen fick jag problem med detta när jag skulle installera Disgen på en väns Windows11-dator.
Datorn känner inte igen disgens installationsfil. Säger som ni beskriver att detta inte är ett program från Microsoft Store och vägrar göra något. Men efter att förtvivlat försökte ett par gånger så byttes plötsligt installationsfilen namn och installationen gick igång.
Det verkar ju ha med S-läget att göra. Läste sedan (på microsofts supportsidor) att man kan ändra S-läge någonstans under Inställningar, System, Aktivering.
Men ska man behöva göra detta, eller hur gör ni i Windows 11 om det blir problem med Disgen-installationen?
Jag har tidigare installerat Disgen på en annan Windows11-dator och det gick utan problem. Är det alltså någon speciell inställning på vissa datorer som ställer till det?
EFTERTEXT: DETTA VAR INGET S-LÄGESPROBLEM UTAN LÅNGSAM NERLADDNING AV INSTALLATIONSFILEN.

Torgny Larsson
2022-11-17, 12:44
Jag har inte haft problem med installation någon gång i Windows 11.

dis08307
2022-11-17, 13:43
Nu installerar jag javaprodukter på en annan windows11-dator och får samma felmeddelande som tidigare (dvs vill att programmet ska finnas i Microsoft Store) vid Disgeninstallationen. Den nerladdade filen kallas CRDOWNLOAD-FIL och när jag googlar på det hittar jag att det kan vara en delvis nerladdad fil eller något annat problem. I mitt fall med javaprodukten måste jag säga att den är godkänd och då funkar den.
Jag börjar misstänka att detta kanske inte alla har med S-läget att göra!!!!!

Torgny Larsson
2022-11-17, 14:19
crdownload i Hämtade filer är när inte filen är nerladdat färdigt. Du får vänta tills den är nerladdad, då den också får sitt riktiga namn.

dis08307
2022-11-17, 15:48
Ja du har nog rätt. Mitt problem har alltså knappast med S-läget att göra. Kan man ta bort inlägg efteråt? De kan ju vara lite förvirrande om någon kommer in i tråden.