handdator

Visa fullständig version : Förbättring av placering av knappar vid användning på mobil och surfplatta önskas



Filemonken
2022-10-24, 14:12
Jag önskar en genomgång av placeringen av knapparna, speciellt "Rensa" och "Sök" som hamnar precis under varandra när man använder Disbyt på mobiltelefon eller surfplatta.
Det blir väldigt lätt att man trycker på "Rensa". istället för "Sök".
På en vanligt dator hamnar knapparna bredvid varandra med ett mellanrum.

Se bifogad bild.

Det kanske t o m skulle gå att utveckla en vy som är bättre anpassad för mobiltelefoner och surfplattor?

m17835
2022-11-08, 10:44
Tyvärr så är inte Disbyt gränssnittet överhuvudtaget inte särskilt anpassat för att användas i mobiltelefon eller surfplatta. Det har pågått arbete ett tag med att förbättra gränssnittet för Disbyt och viss förändring i hur knapparna kommer vara placerade genomförs. Vi har också konstaterat att det är ett litet antal användare som använder Disbyt via mobiltelefon eller surfplatta. Om det beror på ett svårhanterligt gränssnitt eller om man hellre kör det i PC:n när man ändå har Disgen där vet vi dock inget om.

Filemonken
2022-11-08, 11:39
Tyvärr så är inte Disbyt gränssnittet överhuvudtaget inte särskilt anpassat för att användas i mobiltelefon eller surfplatta. Det har pågått arbete ett tag med att förbättra gränssnittet för Disbyt och viss förändring i hur knapparna kommer vara placerade genomförs. Vi har också konstaterat att det är ett litet antal användare som använder Disbyt via mobiltelefon eller surfplatta. Om det beror på ett svårhanterligt gränssnitt eller om man hellre kör det i PC:n när man ändå har Disgen där vet vi dock inget om.

Det är de aktuella knapparna som är det stora problemet med att använda på möbil/surftplatta. Förmodligen enkelt att ändra. Har man tillgång till dator så kanske man använder den, men jag använder t ex mobil när jag är mobil.
Det är liknande problem med Släkten appen. Dess användargränssnitt är inte heller speciellt bra anpassat till dagens mobiler med högupplösning eller surfplattor.