handdator

Visa fullständig version : Vad betyder nya ikonerna?



Filemonken
2023-01-14, 00:44
Jag har upptäcket att det finns nya ikoner som dyker upp efter årtal etc, se t ex inringad ikon nedan
2410

Jag hittar ingen förklaring omvad dessa betyder. Finns det någon information om detta?

m00707
2023-01-14, 16:49
Det är länken till Dispos. Men varför den ser olika ut på olika ställen vet jag inte. Den kan även se ut som en bok.

Filemonken
2023-01-15, 12:03
Precis, boken var den gamla ikonen. Nu s¨ser jag ett antal olika ikoner, träd, vapensköld etc.
Konstig att introducera något utan att ha en teckenförklaring

m17835
2023-01-17, 13:38
Det har nog skett ett misstag.

Utvecklarna har arbetat i utvecklings- och testmiljö med att få till ikoner för Riksarkivet, ArkivDigital och Ancestry för respektive källa med länk till Dispos istället för endast bok ikonen. Nu verkar det som att det har slunkit med in i driftmiljön vid senaste uppdatering av densamma.
Det är uppmärksammat och utvecklarna får titta vidare på det.

Det såg ut på det här sättet i den gamla versionen av Disbyt.

Dyker det upp fler exempel med annorlunda ikoner får ni gärna lägga in en bild på det.

Filemonken
2023-01-17, 14:01
De ikoner jag sett mest av är en trädrot och vapensköld. De går att får fram idag.

Vapensköld: 2411

"Rot": 2412

m17835
2023-01-17, 14:08
Nu har utvecklarna några exempel att utgå ifrån när de fortsätter arbetet.

Det är fel ikoner som används om nu funktionen ska återinföras i Disbyt. Genline ikonen borde vara en Ancestry ikon istället och ArkivDigital har ny logga.

Känns det som att det är en bra ändring med att få ikoner för respektive källa istället för bara en bok?

Filemonken
2023-01-17, 14:25
Jag ser personligen litet värde i att vet om informationen kommer från Ancestry eller ArkivDigital etc, då man vad jag kan se bara kommer till en DISPOS-sida för aktuell socken.

Det vore såklart intressantare om man kom till DISPOS-sidan och aktuell bok/källa vara markerad på något sätt. Sidnummer i källan?