handdator

Visa fullständig version : Släktskapsträd



31581
2023-01-15, 19:51
Hej testade den nya funktionen Släktskapsträd.
Fungerar den med max 15 generationer?
Jag har provat med 5,9,13,15 och det fungerar bra men med 16 kraschar programmet!

Christer
2023-01-16, 11:08
Jag har testat släktskapsträdet med 17-18 generationer utan probem. Så ev kan det ha med dina data att göra. Prova att köra Verktyg > Kontrollera och rätta databasen > Databaskontroll och rättning. Om du är en försiktig typ så tar du en säkerhetskopia först eftersom rättningen sker automatiskt.

Om inte det fungerar för dig behöver vi en säkerhetskopia av din databas, samt personerna du använder, för att kunna felsöka. Även buggrapporten kan vara användbar.

31581
2023-01-16, 14:21
Jag har testat släktskapsträdet med 17-18 generationer utan probem. Så ev kan det ha med dina data att göra. Prova att köra Verktyg > Kontrollera och rätta databasen > Databaskontroll och rättning. Om du är en försiktig typ så tar du en säkerhetskopia först eftersom rättningen sker automatiskt.

Om inte det fungerar för dig behöver vi en säkerhetskopia av din databas, samt personerna du använder, för att kunna felsöka. Även buggrapporten kan vara användbar.

Skall jag skicka filen till dig eller till vem?

Christer
2023-01-16, 18:21
Visst skicka till mig. Glöm inte personerna i vill skapa trädet för. Gärna buggfilen från kraschen också.

LeifH
2023-01-17, 13:15
Jag får också krasch när det är över 15 generationer. Kört databas kontroll och inga fel hittades.
Men har problem med att alla träd inte visas, utan bara streck när jag kör 15 generationer.
Om jag kör "gemensamma anor" får jag omkring 250 personer i listan.
Har data (ca 12500 personer tillbaka till 1600 talet) för en för en by där rörligheten är liten, så alla är i princip släkt med varandra

Christer
2023-01-18, 10:52
Leif och Christer,

Skicka säkerhetskopia, buggfil o info om vilka personer ni utgår från till vårt kansli. Skriv att jag ska ta hand och feltapportera det.

31581
2023-01-18, 12:59
Leif och Christer,

Skicka säkerhetskopia, buggfil o info om vilka personer ni utgår från till vårt kansli. Skriv att jag ska ta hand och feltapportera det.

Torgny har tittat på det och det verkar som om en person har anor som är anor till varandra och då blir det rundgång. Han funderar vidare.
Det är inte en krash utan programmet svarar inte efter en stund. Sen händer inget så man måste stänga ner programmet.

Christer
2023-01-26, 14:35
Leif,

vi har konstaterat att du har omkring 260 gemensamma anor och det verkar som att Windows inte klarar av dina data (ritningen av rutor) med kombinationen av gemensamma anor och antalet generationer. Men nu har vi åtgärdat så att Disgen inte kraschar men du kan inte få något släktskatsträd. Hoppas att vi kan komma fram till en lösning i någon kommande Disgen-version.
Du har möjlighet att skapa en vald släktskapstavla eller prova att minska ner antalet generationer.
Under våra tester så använde vi data med 84 gemensamma anor men betydligt färre generationer vilket fungerade bra.

31581
2023-01-26, 15:13
Kommer det en ny version av Disgen 2023 eller är det Disgen 2021 som åtgärdats?

Christer
2023-01-26, 19:02
Den omedelbara åtgärden för att undvika krasch kommer i Disgen 2023.1. Men Christers problem har jag inte pejling på.

LeifH
2023-01-27, 16:28
Att visa 260 gemensamma anor där det är 14-15 generationer bort är känns lite onödigt.
Programmet borde sortera ur gemensamma anor där det är minst generationer och ex 25-50 varianter i ökande generationer, det är släktskapet som är närmast som är intressant. Eventuellt visa att det finns 260 varianeter på gemnensamma anor.

Christer
2023-01-28, 18:14
I uppdatering 2023.1 kommer lösningen så att Disgen inte kraschar. I en uppgradering efter 2023 planerar vi att göra något i stil med ditt förslag.

Mattias
2024-01-06, 23:28
Precis "uppgraderat" till Disgen 2023 och provat det nya släktskapsträdet som ni marknadsfört som någon positivt. Jag hade stora förhoppningar om förbättringar, men är tveksam. Ni skriver att den "erbjuder större möjligheter än släktskapstavlan". Men det är ju inte sant. För det första är det enbart namn och födelse-dödsår som finns med på personerna och dessutom på två rader som presenteras längst uppe i vänstra hörnet av rutor med plats för fyra kanske till och med fem rader text. I den gamla släktskapstavlan som är på tre rader får man ut mycket mer information än namn och två datum, och till och med byta typsnitt och sätta text i fetstil om man så vill. Dvs möjligheterna är väldigt mycket större i den gamla släktskapstavlan är i släktskapsträdet.
Utöver det några detaljfrågor kring den nya funktionen:
a) Varför finns maka/make med till personen i äldsta generationen om man söker mellan släktingar i rakt uppstigande led? Om jag söker släktskap mellan A och B är inte andra släktingar intressanta och jag vill INTE att de ska vara med i redovisningen. Hur slipper jag detta ologiska? Tacksam för korrigering eller möjlighet att välja/välja bort från nästa uppdatering!
b) Och om jag söker släktskap mellan tex sysslingar, varför visas det gemensamma anparet grafiskt som om kvinnan är anan och maken är ett bihang. Dvs paret är inte centrerade överst. Ser inte särskilt snyggt ut och kan misstolkas. Tacksam för rättning till nästa uppdatering!
c) Avslutningsvis när man skriver ut får man personerna i en pdf, utan möjlighet att göra några inställningar. Tex om jag vill ha i liggande/stående format hade ju varit trevligt, det går att göra i släktskapstavlorna (de som ju skulle vara mindre flexibla). Och varje ruta är plötsligt färgad i en gulgråsolkig tonad bakgrund som kanske ansågs "cool" vid tiden när Windows 95 lanserades, men som idag undviks då den försämrar läsbarheten. Tror knappast denna förändring av bakgrundsfärger varit en önskemål från användarna. Tacksam för rättning till nästa uppdatering! Övriga an/släktträd har tack och lov inte dessa bakgrundsfärger i utskrift.

Eftersom ni tydligen ändrar databasformat varje gång man byter version har man ju inte ens chansen att prova och ånga och återgå till en version som faktisk var bättre! Så kommentarerna blir lätt lite spetsiga, men ni har målat in mig i ett hörn jag inte önskat vara i och kan inte ta med där ifrån!

Christer
2024-01-11, 12:23
Tack för dina synpunkter.
Rutorna innehåller födelse-/döds-datum, inte bara år. Anledningen till att vi har begränsat informationen (rutornas bredd/höjd) är att på ett smidigare sätt kunna visa släktskapen när det är fler än ett gemensamt anpar. Vi har testat med upp till 84 gemensamma anpar och vi har fått respons från medlemmar med ändå flera.
a/ Jag förstår inte vad du menar med onödiga släktingar. Paret på översta raden är ju föräldrar till närmast underliggande personer.
b/ Vi har valt att presentera föräldraparen utan att placera om dem efter kön. Det finns dessutom situationer där vi inte presenterar partner släktskapet går vi olika partners. Vi kan inte knyta bar till föräldrar på annat sätt än på ena rutan.
c/ Vi tar till oss dina önskemål och skapar ett förbättringsförslag för kommande versioner. Dina kommentarer om färger kommenterar jag inte eftersom jag är färgblind.

31581
2024-04-06, 11:56
Christer,
Rundgången berodde på att det fanns personer som var ana till sig själva. Problemet var att hitta vem det var eftersom det var långt tillbaka i tiden. En har jag hittat men det återstår fler (minst en alltså).
Om jag väljer en person fungerar antabellen. Går jag till ett av barnen stannar sökningen och inget händer. Har väntat som mest ett dygn. Det är en ana till partern som det strular med.
Arbetet fortskrider oförtrutet.