handdator

Visa fullständig version : Spara källhänvisning som bild



Lillen
2023-02-27, 18:03
Kom på ett förslag.

Kan man få bilden automatiskt sparad högupplöst?

Kräver ju att man är inloggad så klart på deras sida som det gäller.

Torgny Larsson
2023-02-27, 20:03
Det är väl mera en fråga till ArkivDigital (AD) eller Riksarkivet (RA), om det går att ladda ner högupplöst bild.
Men menar du att Disgen skulle spara ner bilder genom ett speciellt anrop till AD/RA.
Tror väl inte att den möjligheten finns i AD/RA, men frågan får väl i så fall ställas.

Lillen
2023-02-27, 20:13
Tänkte att det blir lite som de har på Myheritage när de presenterar bilden.
Men det klart, det ligger väl i deras hemsida.

Torgny Larsson
2023-02-27, 21:24
Men den funktionen finns redan i Disgens källträd. Du får en direktlänk till rätt sida i källan. I ställlet för att ladda ner bilden lägger du in länken AID från ArkivDigital resp. BILDid från Riksarkivet i hänvisningen i Disgens källträd. Mycket enklare. Då får du en ikon framför notisen, och klickar du på den så öppnas rätt sida hos AD resp. RA.
Att ladda ner bilder tar bara en massa plats.

Lillen
2023-02-27, 21:31
Jo, det vet jag, men plats är billigt för släktforskningen. :p

31581
2024-04-06, 11:13
Jag har sett att Arkiv Digital ändrar i sina register (när jag skulle gå tillbaka till en källa) och då hittar jag inte den sidan eller volymen som angivits i min källhänvisning (jag skriver in alla källor och använder inte kopplingen eftersom jag vill kunna se källan som bild i utskrifter).

pompe
2024-04-06, 11:36
I AD ger ju <alt> 3 det AID som skall läggas in i Disgen. Sedan många år har jag vanan att med <alt> 1 lägga in hela referensen i fältet anteckningar. Har sparat mycke tid nu när AD börjat fotografera om.
Motsvarande finns på RA som Bildid respektive Källhänvisning. Denna grundläggande funktionalitet finns även på andra tjänster.

PS.
Jag använder inte Disgens "automatiska" funktion för källträdet.