handdator

Visa fullständig version : Hur kör du mer än ett program mot dina släktdata?



Matz
2023-03-04, 16:49
Hej, jag funderar över, hur man bäst kör mer än sitt standardprogram mot sina släktdata. Jag kör MinSläkt v3, och är rätt nöjd. Är nog inte beredd att gå över till något annat, även om de andra som Genney och DISGEN verkar ha trevliga funktioner, jag skulle önska mig. Hur skulle jag bäst kunna få ut det bästa ur "flera världar"? Komma åt flaggor och kartor som verkar lockande i DISGEN? Är det GEDCOM export/import som gäller, eller har du sett andra lösningar? Kan något av de andra programmen köra direkt mot en GEDCOM-fil utan import tex?

Hälsningar / Matz

Micael Frank
2023-03-04, 16:57
Vad menar du med köra direkt mot en gedcom-fil?

Matz
2023-03-04, 17:15
Om en funktion jag gillar i ett annat program, så vill jag kunna t ex använda den utan att initiera en databas och fylla i alla uppgifter om min forskning. Då kunde jag avsluta alla sessioner i mitt program MinSläkt genom att exportera en GEDCOM-fil och sedan gå över till det andra programmet utan att behöva göra import/merge på den nya GEDCOM-filen.

Micael Frank
2023-03-04, 17:38
Varför kan du inte bara importera till ett nytt register (talar nu om Genney), göra det du ska, radera registret och sen upprepa proceduren vid behov? Själva importen måste du göra oavsett och det går förvisso lite fortare om man inte använder en databas (som väl gäller för MiS) men det är inga jättetider det handlar om.

Nu handlade tråden visserligen om Disgen 2023 men Genney nämndes och motsvarande gäller också för Disgen.