handdator

Visa fullständig version : Mindre facelift - synpunkter önskas



DanielBerglund
2011-08-16, 22:59
Jag fick äntligen tummen ur och började bearbeta stylesheeten för dis.se eftersom jag retat mig på ett antal små saker. Resultatet kan beskådas på sandbox.dis.se (logga in med användarnamn temp, lösenord gurkmeja).

Smakråd önskas!

Phryxe
2011-08-17, 06:43
Vi en snabbkoll på startsidan ser jag att storleken på texten minskats eller den ser i.a.f. lite mer ihoptryckt ut, men det är OK. Det blir nog faktiskt lättare att läsa i sandbox-versionen..

Christer
2011-08-17, 09:43
Med min bildskärmsinställning 1280x800 blir det rätt liten stil. Men det funkar för mig och är mer lättläst.
Utöver det skulle jag vilja ha en dynamisk nyhet på förstasidan.

Björn
2011-08-17, 10:21
De tre "nyhets"-rutorna Aktuellt, Kalender coh Nytt på hemsidan har rubriker och ett formspråk som leder en att tro att de är klickbara, speciellt den lilla pilen framför signalerar konkret att här kan du klicka. Men rubriken är över huvud taget inte känslig alls. I sommar när inga kalender- uppgifter fanns, var det omöjligt att, i alla fall denna vägen, hitta till kalendern. Tycker inte det är intiutivt att behöva klicka på något ointressant som råkar synas i listan under för att den vägen komma till själva kalendern. Samma för de övriga två listorna.

DanielBerglund
2011-08-17, 22:07
Texten är lika stor men förstahandsvalet är "Segoe UI" mot tidigare Verdana som nu är andrahandsval. På linux och mac borde det bli någon vettig liknande font men jag kan inte testa hur det ser ut där.

Dynamisk nyhet på förstasidan hoppas jag vi kan få den dagen vi har folk som garanterar att vi har ett flöde av nyheter (t ex en i veckan) för det värsta jag vet är gamla nyheter som ligger som om de vore dagsfärska - då är det bättre att inte ha några alls.

Jag plockade bort pilen i rutorna så det ser mindre klickbart ut. Det är bara kalendern som skulle kunna ha en klickbar rubrik, och eftersom rutorna genereras automatiskt från ett rss-flöde finns ingen information om vart den länkingen skulle ske.

dis47785
2011-08-19, 00:41
Så här ser det ut i Mac/Safari. "Nytt på hemsidan" får inte rum i rutan. Men det kanske den inte få i IE heller?

DanielBerglund
2011-08-21, 00:03
Har ändrat lite (och har sjösatt det på den riktiga sajten också). Jag skulle tro att "Nytt på hemsidan" nu får plats eller att det blir en radbrytning. Det är nog typsnitten som spökar. i Windows syns hela raden med IE8, FF5 och Chrome.

Christina
2011-08-23, 19:27
Ser bra ut
Kanske att informationen under aktuellt också skulle ha såna där gula rutor som det blir i kalendariet, har glömt bort vad de heter.
Du är det lite olika typsnitt medlemsskap etc har ett annat än den andra texten.
Det är som du skriver bra om nyhetssidan, just är ny och inte gammal skåpmat.

Ska knappen sök i Disbyt och Dispos vara så stor ? :-)

Josefine
2011-08-25, 22:40
Bra: Det valda typsnittet blir hos mig lite mörkare i färgen vilket jag tycker är bra. Du kanske har meckat med färgen också. Oavsett så blir det bättre så här.

Jag har inte identifierat så mycket skillnader men kommenterar sånt som finns sen förut.

Inkonsekvens:
Sidrubriken är ibland svart och klickbar utan understrykning när man hovrar över den och leder till sidan själv. Ibland är den blå och inte klickbar.

Vad är en klickbar länk och vad är det inte? Formen är inte helt tydlig.
Svart rubrik utan understykning vid hovring är en länk. Men blå rubrik är inte en länk.
Blå text med en understrykning när man hovrar i en i övrigt svart text är en länk ( se Forskningsverktyg)

Sidan Dispos - hitta i källorna är lite virrig i det avseendet.
Sidrubriken svart och klickbar.
Länken till dispos är Stor blå text och klickbar och ger ett understrykning som förstärker att det är en länk när man hovrar över den.

Avsnittsrubrikerna är blå men ej klickbara men de ger heller ingen understrykning vid hovring.

En konsekvent hantering skulle kunna vara - länk är blå och när man hovrar så blir det en understrykning. (utom i navigeringsdelen)
Ta bort länkarna i sidrubrikerna om länken till sig själv inte krävs i något läge för att få ett korrekt utseende på sidan. Utan länk så får gärna sidrubriken vara svart om det är det som eftersträvas.

Sidan kontakta oss består mest av länkar. Under rubriken "Vill du bli medlem hos oss" så används två olika färger eller styrkor på färg. Jag föredrar den vänstra som är mer distinkt och läsbar. Just nu är ju trenden att det ska vara lite diffust så den högra är mer i tiden men jag gillar det inte.
Gamla ögon vill ha större kontraster.

Lite pet:
Länken Adressändring leder till gammal sida och öppnas i eget fönster - bra.
Länken Beställning leder till gammal sidan men öppnas i samma fönster - borde vara eget fönster.