handdator

Visa fullständig version : Sökning av släktskap



dis06424
2011-08-17, 21:44
Hej
Om jag söker släktskapet mellan mig och ”Gunsan” så säger Disgen att det inte finns något släktskap.
Nähä, må så vara. Men på sätt och vis finns det ett.
En släkting till min hustru har ”Myheritage”. Som jag får ta del av via internet.
Gör jag en sökning på Gunsan och mig i hans program får jag följande linje:
Gunsans mor är dotter till Elin som är syster till min hustrus farfar.
Hängde du med?
Bra.
Så vill jag att även Disgen skall fungera.
Hälsningar
Kent

Christer
2011-08-17, 22:22
Menar du att Disgen ska visa ditt släktskap med din hustrus släktingar som varande ingift till din hustru?

dis06424
2011-08-17, 22:41
Menar du att Disgen ska visa ditt släktskap med din hustrus släktingar som varande ingift till din hustru?

JA (visst)

C-J Gustafsson
2011-08-18, 17:08
Alla program kan inte vara bra på allt. Jag registrerar ofta även sidogrenar och får då ibland funderingar på hur personer hänger ihop.

Jag fann min lösning i programmet GeneWeb. Som släktforskningsprogram är det ingen höjdare, men är bra på att visa hur två personer är släkt eller bara hänger ihop på något sätt. GeneWeb laddar jag med Gedcom filer från Dis lite då och då.

Information om programmet finns på www.geneweb.org. Man kan användas webbaserat men har fördelen att det också kan installeras lokalt.

dis06424
2011-08-18, 18:49
Hej Carl-Johan
Nej, jag vet. Alla saker kan inte vara världsbäst på allt. Men man skall sträva efter att få det så bra som möjligt. I detta fallet tycker jag att det finns ett behov. Det är säkert många fler än du och jag som registrerar sidogrenar och sedan undrar "hur fasiken är vi släkt?".
Att behöva ladda ner en massa andra program för att klara av det hela verkar lite långsökt. Sådana program skall finnas inlagda som en funktion i Disgen. Jag hoppas att någon av DIS utvecklare tar tag i detta.

Eva Dahlberg
2011-08-18, 19:24
Men sidogrenar kan du ju kontrollera med Disgen - ingifta personer som din hustru och hennes släktingar är du ju faktiskt inte släkt med (om det inte finns belagda gemensamma anor) utan ni är "släkt-i-släkten".

Det kan ju visserligen vara önskvärt att se att ni har en knutpunkt i din hustru, men det är ju liksom andra specialsaker en fråga att sätta på önskelistan. Jag har också flera program, och gillar skarpt några av rapporterna i Geneweb!

Hälsningar,
Eva

dis06424
2011-08-23, 11:25
Hej Eva

Vill gärna dryfta några tekniska saker med dig. Kan jag ringa dig? I så fall sänd ditt telefonnummer till kent.jiresjo@telia.com

Eva Dahlberg
2011-08-25, 21:16
Hej Eva

Vill gärna dryfta några tekniska saker med dig. Kan jag ringa dig? I så fall sänd ditt telefonnummer till kent.jiresjo@telia.com

Hej Kent! Det har ju varit lite tajt nu inför och med Släktforskardagarna och nästa vecka har jag tajt på jobbet. Men längre fram. Du hittar ju mig i Diskulogen.
Hälsningar,
Eva

Malviken
2011-09-18, 22:29
JA (visst)

Man är inte släkt med en ingift person (om inte person X t.ex. har någon gemensam anfader/-moder med person Y).

Mvh/Sten Magnusson