handdator

Visa fullständig version : Utökad grafisk presentation



KlasE
2023-04-30, 09:03
Finns det några tankar för utökad grafisk presentation för Disgen?
2476

Det här är ett utsnitt ur en släktgårdsöversikt jag gjort i ett program som heter YEd. Grunddata har jag i Disgen. yEd kan importera GEDCOM-filer och göra en rimligt bra första layout av det.
Fördelen med yEd är att det är lätt att få hela släktöversikter, inte bara antavlor eller stamtavlor. Det är nödvändigt för mig med den typen av presentation eftersom jag mest håller på med släktforskning i kontext av bygdeforskning.En annan önskan är att kunna få med fler fakta än bara namn och datum för födelse och död. Framför allt saknar jag orterna. Dessutom är det väldigt trevligt att kunna annotera som jag gjort ovan. I en framtida version av Disgen skulle jag vilja de en liknande funktion, med en särskild Disgen-notis som blir till annotering i släktöversikten. En "bakåtlänk" till Personöversikten i Disgen skulle också vara bra. I en förlängning vore det dessutom fantastiskt att kunna uppdatera grafiken, när nya personer eller fakta tillkommit, utan att börja om från början med layout och annotering.

yEd finns på nätet här --> https://www.yworks.com. Programmet är gratis, men då "är det som det är". Det finns ett SDK för den som vill göra egna applikationer. Det finns också en applikationsgenarator, men där ingår inte GEDCOM. XML är en möjlig väg men då måste Disgen-datat konverteras till XML.

Många önskemål blev det. Jag kan förstå att om, säger om, något av detta implementeras så kommer det att ta tid. Det kanske kan bli en tilläggsmodul med egen prissättning?