handdator

Visa fullständig version : En fråga kring A filen



PeGe
2023-05-01, 11:01
Hej!

jag har några frågor kring A filen som man får tillbaka efter inlämnande av ett disbyt bidrag. I listan av ens matcher finns det tre kolumner som jag undrar vad de betyder. Dessa tre är "ditt id", "träffens id" samt "Föräldrar(F)-Barn(B)".

Ditt id är iaf inte mitt medlemsnummer och på vissa träffar saknas det information här.
Förälder-barn, trodde jag först var om min matchning hade angivet respektive relation. Men hade flera matchningar som det inte fanns på webben.

och sen kan jag passa på att fråga, varför hittar jag inte en matchning i A filen när jag söker efter den på webben?

Olle_Olsson
2023-05-01, 11:48
A-filen; Detta är träffar mellan dina uppgifter och andra släktforskares uppgifter, en sammanställning med de viktigaste matchningarna du har. Den visar tydligt, till skillnad från webbversionen av Disbyt, vilka forskare som verkar ha intresse av samma personer som du har. Matcherna ges en nivå mellan 3 och 8, där 8 är högst. Detta ger en indikation på hur troligt det är att ni har samma person. Som hos andra aktörer är detta tips som du behöver följa upp.

Ditt-id nr; Ditt egna id nummer för aktuell person i ditt släktforskningsprogram.
Träffens-id; Den andre släktforskarens id nummer för aktuell person i dennes släktforskningsprogram
Föräldrar(F)-Barn(B); Ger en uppfattning om den andre forskaren har mer uppgifter bakåt i tiden (F) eller framåt i tiden (B) bland sina uppgifter. F - det finns förälder och B - om det finns barn.

På DIS hemsida,läs mer; www.dis.se/info-disbyt-utdrag

Översiktlig beskrivning hur sökning i Disbyt på webben kan göras; https://www.dis.se/sokning-Disbyt
Nyhet; nu kan man söka på ”näraliggande” socknar, vid sökning på Webben.

Olle Olsson, Disbytombud

PeGe
2023-05-02, 17:52
Tack för svaret, det klargjorde en del!