handdator

Visa fullständig version : Källträdet



Lars GJ
2023-05-21, 19:30
Jag har ett omfattande källträd som jag vill utnyttja i en nyskapad datamapp. Hur flyttar jag över källträdet till den nya mappen?
Mvh
Lars

Edgar
2023-05-22, 07:44
Jag funderade på detta för några år sedan, då jag skulle börja om men ville behålla källträd och ortsträd. Det enda jag då kunde komma på, var att
1) skapa en säkerhetskopia av datamappen med källträdet
2) skapa en ny, tom datamapp
3) läsa in säkerhetskopian
4) ta bort alla personer

Något som kan upplevas som ett problem då är, att person-ID för nya personer börjar efter det högsta person-ID i ursprungsmappen, men eftersom person-ID egentligen inte har någon betydelse för personträden, tyckte jag att det inte spelade någon roll.

Det finns säkert andra lösningar på detta problem.

Lars GJ
2023-05-22, 08:12
Hej,
och tack för snabbt svar! Det låter ju helt osannolikt att man i en ny datamapp skall behöva börja lägga in alla källor på nytt, istället för att utnttja det träd man har. Om man då inte gör som du gjorde, men det låter ju lite knöligt...!

Edgar
2023-05-22, 10:20
Jo, jag håller med, visst vore det bra om man kunde exportera/importera källträdet. Fast å andra sidan, varför ska man börja på en ny datamapp. Det finns goda skäl att använda samma datamapp för alla. Gemensamma släktingar upptäcks då enklare. Olika släktgrenar kan skiljas åt med flaggor.

Lars GJ
2023-05-22, 13:13
I mitt fall handlar det om en helt annan familj, forskning jag gör åt en bekannt icke-släkting. Men i samma region, västra Sverige. Då känns det bättre med en egen mapp - men källträdet vill jag ju gärna använda förstås... Får nog göra som du föreslog tidigare!

Edgar
2023-05-22, 16:36
Jag vill nog råda dig att lägga även bekantingens familj i befintlig datamapp. Speciellt om det rör sig om samma region, är risken/chansen stor, att det finns gemensamma anor några generationer bakåt. Jag gjorde själv misstaget att lägga en "icke-släkting", som dessutom var från en helt annan del av Sverige, i en egen datamapp. Lyckligtvis reagerade jag på ett ovanligt efternamn, som jag visste hade sitt ursprung i mina hemtrakter och mycket riktigt, den personens släkt fanns även i min datamapp, fem generationer bakåt. Hade jag lagt in hans släktingar i min datamapp redan från början, hade programmet reagerat för den eventuella dubbletten. Det är inte alltid man har sådan tur som jag hade, med det ovanliga efternamnet. Nu har jag lagt ihop de båda datamapparna och då hittade jag ytterligare några gemensamma anor.

Om du enkelt vill kunna skilja ut din bekantings anor, kan du låta programmet automatiskt lägga en flagga på de personerna, då de läggs in.

Lars GJ
2023-05-22, 18:40
Du har en poäng! Tack för dina synpunkter!

Torgny Larsson
2023-05-23, 22:01
Det går att överföra egna orter i ortsträdet via XML till en annan datamapp, men alltså inte källträdet. Vad jag vet så har det diskuterats.
Källträdet består av en struktur man själv byggt upp för de olika arkivtyperna, sedan namnet på själva källan (t.ex. Hyllie kyrkoarkiv (M) CI:1 (1823-1834)), och därunder hänvisningarna (t.ex. sidnummer). Hänvisningarna är ju knutna till en viss personer, eller ett antal personer. Dessa hänvisningarna är väl inte intressant att ta över i en annan datamapp med helt andra personer. Så det vore bara själva källorna namn och strukturen som man skulle vilja överföra. I så fall.
Jag tycker i stället att om du börjar i en ny tom datamapp använd den nya automation i Disgen 2023, som bygger källträdet automatiskt åt dig, enligt namngivning på Riksarkivet resp. Arkivdigital.

Men skall väl lägga in det som ett önskemål.