handdator

Visa fullständig version : Skapa Kartförråd



Hans Peter
2023-05-25, 16:29
Har med intresse läst artikeln Gratis kartor för nedladdning i senaste nyhetsbrevet. Dessvärre är dock beskrivningen av hur man skapar ett Kartförråd inte tillräcklig för mitt förstånd. Jag antar att den skall ligga under DISGEN någonstans. Kan någon hjälpa mig med en detaljerad anvisning?
M.v.h.
/hans peter

ulhe01
2023-05-25, 19:40
Gå till sidan https://handledning-disgen2023.dis.se/underlagskartor .
Detta är en utmärkt guide som besktiver hur du skapar ett kartförråd och kommer inång med kartor.
Under "handledning-disgen2023.dis.se" finns flera intressanta guider för kartor.
m.v.h Ulf

Hans Peter
2023-05-26, 23:09
Tack, Ulf Hernelid, för tipsen, skall botanisera vidare där.

Tack också, Olle Olsson, som mejlvägen lät mig ta del av sin beskrivning "Disgens Kartförråd “MapSpace” (Disgen 2021)".
Nu har jag ett kartförråd på ..\Disgen\Datamapp\MapSpace.

M.v.h
/hans peter

Torgny Larsson
2023-05-26, 23:17
Bara ett litet tips. Idén med MapSpace var att kortorna bara skulle sparas på en plats, och därmed kunna användas av flera datamappar.
Så skapa inte Kartförådet i datamappen, utan på en egen plats.

Hans Peter
2023-05-26, 23:26
Tack, Torgny Larsson, för informationen.
Jag lade den där eftersom jag är säker att jag bara kommer att ha 1 datamapp i fortsättningen. Var det feltänkt?
/hans peter

Torgny Larsson
2023-05-26, 23:53
Det brukar vara bra i långa loppet att följa standard och rekommendationer.
Även om kartförrådet ligger i datamappen, så kommer den inte med i Disgen säkerhetskopiering.
Och länken i programmet till kartförrådet är en absolut adress, så det blir fel om du flyttar datamappen, t.ex. till en annan dator.
Rådet är att hantera Kartförrådet skilt från Disgens datamappar.
Men kan du hantera det själv, så - och det går att ändra senare.