handdator

Visa fullständig version : "Möjliga dubletter"



AlftaBo
2023-07-25, 17:02
Jag vet inte om det är ett fel, eller om det finns en avsikt med att det skall vara så.
Vid registrering av ny person och det finns flera förnamn så söker registret igenom på ett toppenbra sätt och heter personen Anna Beata, och man skriver enbart Beata så får man upp även Anna Beata.
Text/tecken söks i hela fältet oavsett var i fältet namnet finns.

Men om efternamnet består av två namn, t.ex om patronymikon + att ytterligare ett namn används som efternamn, så avbryts dubblettindikationen så fort man gör ett mellanslag efter första efternamnet.
Det går inte heller att skriva det andra efternamnet och få någon träff. I efternamnsfältet söks det enbart från vänster till höger i en obruten teckenföljd.

Skall det vara så, eller är det ett fel?
Vad är i så fall syftet att det skall vara så?

Om jag gör en vanlig sökning på ett av efternamnen så får jag en lista med träffar oavsett om det är ett eller två efternamn, och personen heter något mer i efternamn än det jag skrivit in i sökfältet.

Ja, med asterisk fungerar det bättre, men varför inte som i förnamnsfältet eller i sökfunktionen, där asterisk inte behövs?

Med vänlig hälsning
Bosse

m17835
2023-08-16, 10:11
Hej

Jag ha nu lagt in detta som en felrapport i vårt ärendehanteringssystem med ärendenummer #9126

m17835
2023-12-29, 08:38
Problemet som är anmält av dig Bo Arnell kommer man att titta på och försöka finna någon lösning på till kommande version av Disgen. Därmed inte sagt att det verkligen kommer att lösas.