handdator

Visa fullständig version : Disbyt sökning



Karl-Edvard Th
2011-08-19, 13:10
Det kan ju vara intressant med Disbyt utveckling med nya funktioner men jag tycker att de funktioner som finns skall förbättras först.

Sökning efter person med flera förnamn fungerar inte om man inte anger alla förnamnen. Men det betyder ju att jag inte kan hitta personen om jag inte vet hur han är inskriven och det kan ju variera hur många namn man har inskrivna.

Sökning efter person med flera efternamn fungerar bara om jag anger ett efternamn och alla förnamn.

Dessa svagheter betyder att man säkert missar att hitta sin släkt i många sökningar.:confused:

Charlotte
2011-08-19, 16:36
Hej Karl-Edvard

Har du prövat denna metod för flera förnamn som står på söksidan?

Flera förnamn
Om en person hade flera förnamn, pröva med att söka på det första med *.
T.ex. skriv Anna* för att söka på Anna Elisabet

Karl-Edvard Th
2011-08-20, 12:45
Hej Charlotte

Har Du testat detta?
Jag har en Anders Johan Johansson i Disgen och när jag söker visa Disgen med Anders * Johansson får jag inte fram någon Anders Johan. Skriver jag Anders* blir det inget napp.

En annan sökning på Andersson - Thorén som efternamn hittar inte Disbyt den fast den finns där.

Rolf Carlsson
2011-08-21, 22:08
För 3-4 år sedan tog jag upp i stort samma frågeställning och jag tror att jag då hade en dialog med Olof Cronberg. Det råd jag till slut fick var att söka på
*förnamn* och *efternamn*
och då välja ett förnamn resp efternamn. På det första förnamnet verkar det nu fungera med förnamn* (förutsatt att efternamnet är korrekt sökbart).
Då som nu sökte jag på min farmor Jenny Alida Olin i Hillared, som jag själv rapporterat in.