handdator

Visa fullständig version : Aktiva fönster krånglar ?



M04581
2023-10-06, 12:30
Undrar om det bara är jag som har problem med vilket fönster som är aktivt, när man har två FÖ bredvid varandra ?

Redan i DG2023.1 så hade jag problem med att när jag klickar på Sök (förstoringsglaset) i den ena fönstret - så hamnar resultatet i det andra fönstret !
Tycker att detta blivit accentuerat i 2023.2 ?

Ibland har det hjälpt att klicka på ramen på det fönster som jag önskar att sökningsresultatet ska hamna i.
Men inte alltid.

Jag är dessutom van med att det räckt med att klicka någonstans i endera fönstret för att sökningen ska hamna rätt !
Nu måste jag klicka på centrum-personen !?

Dessutom fick jag nyss problem med space-knappen !?
Inte öppnades PÖ inte !?
Utan "yttre" fönsterhanteringen (alltså menyn för att stänga applikationen/fönstret) !?


Till saken hör kanske att jag numera har en ny (fast lättare begagnad) laptop (Dell) med W10 Pro.
Dock har jag inte haft problem med fönster i andra applikationer.

...efter omstart av pc:n fungerade det igen ...

Men det här med DG-interna fönster-problem har återkommit då och då !?

M04581
2023-11-15, 12:50
Är det verkligen ingen annan som märkt sådant här ?

För min del återkommer det då och då.

Efter nystart fungerar det som det ska (som förr).

Men plötsligt så måste jag klicka på någon person i rätt FÖ för att fönstret i fråga ska bli aktivt !

Så att sedan sökningsresultat hamnar i rätt fönster !

(jag har alltså 2 FÖ bredvid varandra)

Efter omstart av DG så är det OK igen ...

M04581
2023-12-27, 16:45
Lite märkligt !?

Jag har inte kunnat hitta någon felrapport eller annan typ av "synpunkt" om det här problemet jag har haft ?

Men efter installation av version 2023.3 ...
... så har INTE det här problemet visat sig !

Så "någonting" måste ha rättats till i den här senaste versionen !?

Frågan är vad ?

Lillen
2024-01-16, 20:03
Kan det vara så att din tidigare installation var skadad i någon fil?

M04581
2024-01-18, 11:39
Det vet jag ju uinte om det varit något fel på en fil ?

Men nu får jag ändra mig igen - det har börjat förekomma att jag får fel mottagande söklista när jag klickar på förstoringsglaset på det ena fönstret.
Så någonting "lurt" är det med det här med aktivt fönster !?

M04581
2024-01-29, 10:05
Här är en bild av när jag tryckt på förstoringsglaset i det högra fönstret,
då BORDE väl högra fönstret blivit aktivt
och söklistan BORDE väl gälla som Söklista 2 !?

Men Sök-bilden kommer upp för det vänstra fönstret (Söklista 1) !?2567

Torgny Larsson
2024-02-01, 17:44
Din bild visar att det högra fönstret inte blev aktivt när du klickade på förstoringsglaset där. Antar att detta är STD5, dvs TVÅ FÖ bredvid varandra. När jag tänker efter så klickar jag själv alltid på titelraden på den FÖ där jag vill göra någon funktion. Kanske undermedvetet för att ha full kontroll. Men det bör nog fungera ändå.

Edgar
2024-02-01, 19:25
Jag kan inte återskapa problemet. Jag har vänster fönster [1] aktivt. Var jag än då klickar i höger fönster [2], vare sig på förstoringsglaset eller någon annanstans, blir det aktivt. Klickar jag på förstoringsglaset, kommer sökningen att hamna i söklista [2].

M04581
2024-02-02, 11:59
Jo, det en egen variant av STD5.
(jag jobbar alltid - och har alltid jobbat med två parallella FÖ)


Och har aldrig tidigare behövt klicka på något annat innan förstoringsglaset i det fönster jag vill söka i innan förstoringsglaset.

Det är ju det här med vanor som Torgny skriver :)

Precis nyss när jag såg att nihade skrivit här i tråden - så kollade jag i mitt redan öppna DG2023.
Vänster fönster aktivt.
Klickade på förstoringsglaset i höger fönster - och gjorde en sökning.
Då kommer det upp en söklista - för Söklista 1 !
... och läger sig följaktligen över det vänstra FÖ !

Detta "fenomen" är mycket irriterande enär det jag hade i det vänstra fönstret nu blivit utbytt :(

En annan vana jag haft i detta sammanhang har varit att klicka i det andra fönstret - innan jag beslutat mig för att göra sökningen.
Men det hjälper inte att bara klicka i detta fönster - utan jag måste då först klicka på någon person i denna FÖ (t ex huvudpersonen).
Först när jag nu klickade på huvudperaonen till höger - så kom söklistan upp som Söklista 2.

En omständighet i sammanhanget har jag redan skrivit om.
Nämligen att det här "fenomenet" kan uppkomma "när som helst".
Det kan alltså fungera som tänkt rätt många gånger - men så plötsligt "slår det till " :confused:
Då blir det naturligtvis omvänt också - ettt klick på förstoringsglaset i ett o-aktiverat vänsterfönster - ger en söklista till det högra...

Torgny Larsson
2024-02-02, 12:17
Då skulle kunna bero på hur du skapade den egna fönster-modellen.

M04581
2024-02-02, 12:18
Bara så att ingen missförstår ...

Efter omstart av DG2023 - så är det som det ska vara !

Oavsett var i ena fönstret jag klickar (alltså även i det gråa fältet undertill), så tänds ramen till detta fönster - alltså blir aktivt.
Och söklista blir rätt söklista.

Får se hur länge det tar innan problemet återkommmer igen ...

31581
2024-02-04, 16:24
Jag får felet att alla fönstren flyttas och blir jättestora på personöversikt på min skärm. Även om jag ordnar fönstren igen och drar ner dom till önskad storlek händer det igen nästa gång jag öppnar en personöversikt. Precis som om programmet tror att jag har en 500 tums skärm!. Detta händer inte i 2021.
Jag har en 15,6 Laptop och en 90 cm Samsung extra skärm. Det är så klart högre upplösning på den stora skärmen men det har inte varit något problem förrän nu.
Har mailat några faddrar men får inget svar.
Det går ju inte att backa till 2021 för då tappar jag ju allt som tillkommit efter att jag installerade Disgen 2023 första gången. Har inget minne av att detta hände i 2023.1

Torgny Larsson
2024-02-04, 17:25
Christer. Ditt är ett annat problem. Du mailade detta yill oss faddar, och vi hjälper dig så fort jag kommit hem från min resa. Och det svarade jag dig.

31581
2024-02-04, 18:39
Jag tänkte att någon på forum vet. Då behöver jag inte plåga våra faddrar som har nog att göra ändå. Det är bökigt att fönstren svämmar över på den stora skärmen. Om någon har samma problem. Två skärmar med olika upplösning OCH olika förstoring.

I en artikel om Disgen 2021 hittade jag svaret. Magnus instruerar att man skall gå in i Disgen under arkiv/inställningar/återställ och klicka rutan ”glöm alla fönsterpositioner ”, klicka verkställ och sen stänga ner Disgen.
Högerklicka på startikonen DIsgen på skrivbordet samt klicka i ”åsidosätt hög DPI-skalning som utförs av program” under egenskaper för Disgen.
Nu verkar det som om problemet är löst. se mer på https://www.dis.se/DPI-skalning-Disgen

M04581
2024-02-05, 11:18
Angående fönster-modell och aktiv-problemen.

Så la jag upp min modell precis som för tidigare DG-versioner.

Nu (enär datorn hade behagat stänga ner medan jag fikade), så hade jag DG2023 helt nystartad.

Likväl så fanns problemet där redan !
Höger fönster aktivt
men tryckte på sök-knappen i vänster fönster,
varvid söklista 2 anges som mottagare !!

Christer
2024-02-05, 23:57
Är du säker på att du inte klickade i föstergruppm2?

M04581
2024-02-06, 18:24
Jo - helt säker !

Just för att jag fått problem med det här lite då och då, så var jag noga med att kolla.

Liksom föregående tillfälle, men då var det tvärtom.

Har ingen egen idé över var/när/hur/varför det börjar ?

Vanligtvis har det varit när jag varit igång i mer en dag ?
Men det här var första gången direkt efter en nystart av laptopen.

M04581
2024-02-14, 11:34
Lite mer noteringar runt det här problemet med in-aktiva fönster.

I morse (när jag ursprungligen skrev följande - men vilket raderades av Forumet flera gånger), så hade jag kvar "läget" sedan igår kväll.
Nämligen att vänster FÖ (Nr 1) var aktiv, men höger (Nr 2) var inaktivt.

Prövade nu först att klicka på höger förstoringsglas.
Som förväntat - av mig - så blev det söklista för Nr 1, alltså vänstra FÖ.

Prövade sedan en ny variant.
Jag klickade på högra (tidigare) sökliste-fliken, varvid detta fönster var aktivt.
Klick på höger förstoringsglas,
gav förväntat - av mig - en söklista för nr 2 - alltså rätt.

Prövade sedan att klicka på högra PÖ, varvid denna var aktiv.
Klick på höger förstoringsglas,
gav förväntat - av mig - en söklista för nr 2 - alltså rätt.

Sedan klickade jag mig tillbaka till högra FÖ-fliken
Nu var lägen att varken det vänstra eller det högra FÖ-sidan var aktiv !

Klick på höger förstoringsglas,
gav förväntat - av mig - en söklista för nr 2 !
Samtidigt blev denna FÖ aktiv !

Sedan skulle jag klicka mig tillbaka till vänstra FÖ-fliken.

Dock var det, som jag skrivit tidigare (ovan), som så att nu var jag tvungen att klicka på någon av personerna i denna FÖ, för att få vänstra fönstret aktivt.

Klick på högra förstoringsglaset - gav sedan samma resultat som tidigare - att det istället blir vänster FÖ som fick söklista !
Knepigt det här med aktiva/inaktiva fönster !?

M04581
2024-02-19, 13:45
Egentligen ett helt annat problem ?!

Men kanske har det med aktiva fönster att göra ändå ?

Satt idag och "fyllde på" med barn till ett par i vänster FÖ.
Samtidigt hade jag ett av dessas barn att skriva in redan i höger FÖ som far.
Alltså ännu utan angivna föräldrar.

När jag kom till att skriva in barnet i vänster FÖ,
så fick jag upp, som förväntat, att koppla in den redan registrerade personen.

Döm dock om min förvåning när INTE höger fönster blev uppdaterat med de angivna föräldrarna !?

Prövade att göra det högra fönstret som aktivt - men inga föräldrar kom upp !?

Inte ska det väl bara vara huvudpersonen i FÖ som blir uppdaterad "indirekt" ?!

Torgny Larsson
2024-02-19, 15:26
Jan, du får nog skriva ett ändringsförslag i Redmine om ditt senaste inlägg. Det sker normalt ingen automatisk uppdatering av Fönstergrupp 2, när du ändrar något i Fönstergrupp 1.
Om du har sonen i högra fönstret, så vore det enklare att med "Drag och släpp" koppla honom som barn i vänstra fönstret.
Och då blir båda fönstren uppdaterade.

Om fönstergrupper står det i online-hjälpen:
De nio fönstren Familjeöversikt, Söklista, Byggd tavla, Karta, Personöversikt, Relationsöversikt, Släktöversikt, Personanalys och Notisgranskning kan skapas i flera grupper numrerade 1, 2 o.s.v. Inom varje grupp följs innehållet åt i fönstren - om till exempel en person markeras i en Byggd tavla så blir denna person automatiskt centrumperson i Familjeöversikten eller om en relation markeras i familjeöversikten så uppdateras relationsöversikten.

M04581
2024-02-20, 21:59
Hej Torgny!

DEt har du säkert rätt i.
Men jag har inte sett/noterat detta med icke-uppdatering i annan grupp tidigare. Kanske bara inte tänkt på det tidigare ?

Visst skulle jag ha kunnat dragit över personen i höger FÖ till syskonen i vänster FÖ,
men jag gick på församlingsbokens lista av barn till det aktuella paret, och matade in dem successivt, när jag fick frågan om jag skulle ta en befintlig person istället.
Då såg jag jag att det var samma person som jag råkade ha som förälder i den andra FÖ.
Så jag klickade då helt enkelt på att använda den befintliga personen i den vänstra FÖ.
Och det var då som jag direkt noterade att denne inte fick några föräldrar i den högra FÖ...

M04581
2024-02-27, 16:42
Mer konstigheter ...

Kolla på bifogade bilderna.
Det verkar som om "Skapa Släktskapsträd" "tappar fattningen" om det blir för många träd !?

Väl att veta är att jag startade om DG efter den första bilden.
Efter det såg det bra ut igen ...

M04581
2024-02-27, 16:54
En sak till jag noterade igår i samband med att "Skapa Släktskapsträd"

Hade öppnat en tredje FÖ. från ett framtaget Släktskapsträd.

Sedan hade jag tänkt att skapa ett nytt Släktskapsträd - men fick veta att det inte fanns några gemensamma anor,
Men det skulle det göra tyckte jag !?

Kom sedan på att det var FÖ 3 som var aktivt till höger ...
...men körningen av Släktskapsträd verkade alltså ha använt FÖ 1 mot FÖ 2, där det senare fanns bakom FÖ 3.

Eftersom jag inte blev uppmärksammad på vilka två personer som det inte hittades något gemensamt för att få ett Släktskapsträd,
så¨förstod jag först inte varför det blev tomt !?

Först efter stängning av FÖ 3,
och framletning av rätt person i FÖ 2,
så blev det som jag hade tänkt ...

Torgny Larsson
2024-02-27, 19:17
Går inte att se bilden på #22 tydligt nog för att analysera.

Torgny Larsson
2024-02-27, 19:39
Svar på #23. Beskrivningarna som finns om släktskapsträdet utgår från att man använder modell STD5 (koppla/flytta) med 2 FÖ.

Men jag har analyserat lite mera hur skapandet av släktskapsträdet fungerar när man har fler än 2 FÖ öppna.
Det verkar vara så att jämförelsen alltid utgår från de två FÖ med högsta fönstergruppnummer, oberoende av vilken FÖ som är aktiv.
Man kan alltså inte själv styra vilka som skall jämföras, när man har många FÖ öppna.

M04581
2024-02-29, 19:29
OK - något åt det hållet kunde jag ju tänka mig att det kunde fungera gällande fler FÖ än 2.

Vad gäller bilderna (2 st) på inlägg nr 22, så tyckte jag väl själv att de var alldeles för små sedan jag hade laddat upp dem :thumbdown:


Den ena visar att det blivit en liten "trädbit" mitt i - utan koppling till annat - inte ens att bägge de två valda personerna finns med !


Den andra visar på att det skissats upp ättlinga-träd - men inga personer inlagda där !?
En hel massa sådana ofullständiga "skissade" träd fanns ytterligare åt höger.
Min misstanke blev att skapandet av Släktsksträdet ifråga fick "overflow" eller liknande tekniskt problem ?

Båda bilderna finns kvar i min dator ...

M04581
2024-03-18, 14:50
Ännu en notering i sammanhanget.

Det är bara i FÖ-fönstren som det slutar bli rätt fönster aktiverat - när man istället måste klicka på någon av rutorna i FÖ för att aktivera rätt fönster.
I de andra typerna av fönster verkar det räcka att klicka någonstans,
precis som det brukar göra även i FÖ från början.

31581
2024-04-06, 12:24
Jag får felet att alla fönstren flyttas och blir jättestora på personöversikt på min skärm. Även om jag ordnar fönstren igen och drar ner dom till önskad storlek händer det igen nästa gång jag öppnar en personöversikt. Precis som om programmet tror att jag har en 500 tums skärm!. Detta händer inte i 2021.
Jag har en 15,6 Laptop och en 90 cm Samsung extra skärm. Det är så klart högre upplösning på den stora skärmen men det har inte varit något problem förrän nu.
Har mailat några faddrar men får inget svar.
Det går ju inte att backa till 2021 för då tappar jag ju allt som tillkommit efter att jag installerade Disgen 2023 första gången. Har inget minne av att detta hände i 2023.1

Har hittat en lösning som jag beskriver under skärmproblem