handdator

Visa fullständig version : Personer utan datum för födelse och/eller död saknas i Webutdrag



Hahu
2023-11-30, 13:25
Varför saknas personer som saknar datum för födelse eller död i utdrag till Disbyt och till web??

Exempel: Jag har en Mats Isaksson (med datum för födelse och död) som är gift två gånger. I Webutdraget finns han och hans första hustru (som har dödsdatum). För hans andra hustru Lisa Olofsdotter har Disgen ersatt hennes namn med N.N. i utdraget för web. Hon är mor till majoriteten av Mats barn och datum finns både för vigsel och födelse för hennes 5 barn.

Ett annat exempel är att i mitt släktträd finns en person som jag bara har namnet på, men jag har namn och datum för födelse och/eller död på denna persons anor i flera generationer bakåt. Eftersom personen utan datum för födelse och/eller dop bara raderas av Disgen försvinner också kopplingen mellan de äldre anorna och mig i web utdraget.

I min mening är detta agerande av Disgen både ologiskt och felaktigt och det borde åtminstone finnas ett val om man vill ha det på det sättet eller inte.