handdator

Visa fullständig version : Kan inte öppna öppna "Välj person"



Mattias
2024-01-06, 23:41
Om jag i Disgen 2023.3 stänger ner alla öppna fönster som tex familjeöversikt och personöversikt så att skärmen blir tom på fönster, så fungerar varken Arkiv|Välj person eller snabbkommandot Ctrl+Q. Inget händer. Det är ju just i det tillfället man behöver komma åt detta fönster för att hämta upp en person att kika på. Övriga kommandon på Arkivmenyn fungerar. och när något fönster är öppet funkar det utmärkt att komma åt "välj person".

Workaround är att stänga ner Disgen och då öppnas de fönster som var öppna innan jag stängde ner fönstren. Inställningen jag har är starta med modell och centrumperson som när jag stängde ner". Vågar inte ändra inställningarna kring hur Disgen ska startas i och med detta. Risk är väl att om man har inställningen "att man ska välja proband vid start" inte kommer åt något alls.

Ser fram emot skyndsam rättning!

Torgny Larsson
2024-01-07, 23:46
Om du får ett tomt fönster, behöver du inte starta om Disgen. Klicka i stället på ikonen "Byt till modell" i högra delen av titelraden upptill, och välj den modell du använder normalt, t.ex. STD1 eller STD2, så öppnas senast använda person i den modellen.

pompe
2024-02-17, 19:37
Är det alltså tänkt att man måste ha ett fönster (PÖ, FÖ ...) öppet för att exempelvis Ctrl+Q (Arkiv / Välj person) skall fungera? Några av de andra kortkommandona fungerar ju inte heller i det läget.

Edgar
2024-02-17, 20:54
Jag har för mig att jag sett ett förbättringsförslag om detta, kan inte hitta numret.

Torgny Larsson
2024-02-17, 23:24
Det stämmer att det anmäldes för en månads sedan, och är rättat för nästa Disgen-version.