handdator

Visa fullständig version : olika födelsedatum i födelsebok och husförhörsbok



Paul Jönsson
2024-03-01, 18:45
Har en fråga hur ni registrerar personer där man tittar i boken för födda har ett datum för födelsen + dopdatum och när man finner dom i husförsböckerna har ett annat datum, kan bli väldigt konstigt att registrera dom i disgen när de är döpta innan de är födda om man tar datumet som står i husförhörsboken. Det är OK att förstå att det är rätt släkting när det är bara några dagar som skiljer, men värre när det är månader emellan.
Hur gör ni när ni registrerar. Använder Arkiv Digital i min forskning.

C-J Gustafsson
2024-03-01, 23:35
Det är inte ovanligt att Husförhörslängderna har olika datum, det är ju ofta avskrifter från föregående bok och det lätt att göra fel. Födelse/dop boken är närmast händelsen och den man bör välja när man registrerar. För att underlätta för mig själv brukar jag göra en notering om att andra födelse uppgifter förekommer.

Paul Jönsson
2024-03-02, 13:54
Tack för svaret. Jag har skrivit i ett anteckningsblock på datorn personerna, data från födelsebok och husförhörsböckerna, även notering i disgen.

Eva Dahlberg
2024-03-05, 08:35
Paul, det är som Carl-Johan skriver inte alls ovanligt och jag gör också en notering om att det varierar och de olika datumen som finns för personerna, i mina egna noteringar. Det kan ju vara många olika. Jag kan tipsa om min artikel om "Per och Pernilla", mina anor som i husförhörslängderna egentligen inte hade rätt datum alls i husförhörslängderna, och mitt resonemang i just det fallet.
2021 nr 134 sid 8 Per och Pernilla - Paret som fick leva med fel födelsedatum
https://www.dis.se/diskulogen-innehall2

Hälsningar
Eva

Paul Jönsson
2024-03-06, 16:04
Tack för svaret och intressant artikel. Har nu hittat fler som har olika födelsedata. Har försökt med flagga att det finns olika födelsedatum, men den visas enbart om man öppnar upp just den personen. Har inte hittat om man kan få visuellt upp när man öppnar upp en famillj, vilka av barnen som har olika födelsedatum.

C-J Gustafsson
2024-03-06, 16:16
Om du inte redan har det antal flaggor, som kan visas i familjeöversikten, kan du lägga till att just den här flaggan skall synas. Bra då också att välja en skarp färg som blir tydlig på familjeöversikten. Valet gör du där du registrerar flaggorna.

31581
2024-04-06, 12:31
Har en fråga hur ni registrerar personer där man tittar i boken för födda har ett datum för födelsen + dopdatum och när man finner dom i husförsböckerna har ett annat datum, kan bli väldigt konstigt att registrera dom i disgen när de är döpta innan de är födda om man tar datumet som står i husförhörsboken. Det är OK att förstå att det är rätt släkting när det är bara några dagar som skiljer, men värre när det är månader emellan.
Hur gör ni när ni registrerar. Använder Arkiv Digital i min forskning.

Jag skriver in i rutan för fotnot vilka födelsedatum som finns i HFL. Det kan ju vara olika mellan olika böcker. Det har jag relativt ofta. Använder alltid födelseboken om den finns tillgänglig. I dödboken finns ofta datum från HFL och då skickar jag in en rättning dit med länk till den födelsebok som uppgiften finns i.

Paul Jönsson
2024-04-06, 13:42
Tack för svaret, jag gör på samma sätt.