handdator

Visa fullständig version : Var lagras födelsedata i dis gedcom fil



Paul Jönsson
2024-03-28, 15:59
Försöker med python plocka ut information, men jag kan inte hitta hur födelsedata lagras i gedcom filen.

KristerL
2024-03-29, 11:07
Se https://www.thoughtco.com/genealogy-gedcom-basics-1421891
Går att öppna med en vanligt texteditor som WordPad i Windows.

Paul Jönsson
2024-03-29, 12:45
Tack för länken. Har öppnat gedcom filen i en texteditor, försökt hitta födelsedata i den, har ännu så länge ungefär 200 individer i min släktforskning. Har sökt efter födelsedata, men inget kommer fram. Gjorde ett nytt släktträd med 2 individer, då kan jag hitta födelsedata. Har även släktträd i ancestry då har jag inga problem att öppna gedcom filen i texteditor och söka personnummer. Vet inte hur jag skall lösa det med min ordinarie gedcom fil.

Paul Jönsson
2024-03-29, 16:23
Jag vet att det är olika versioner på gedcom mellan ancestry och Disgen. Men jag skulle vilja kunna göra samma sak med Disgen gedcom som med ancestry. När jag fört över informationen till en csv fil så får jag en del tomma kolumner med disgen. 26022603

Jag har lyckats göra en wordcloud från disgen. 2604

Torgny Larsson
2024-03-30, 18:59
Födelsedata lagras under taggen BIRT i Gedcom.
Och formatet på datum är enligt gedcom-standard.
T.ex. 21 JAN 1987

Paul Jönsson
2024-03-30, 20:05
Har testat några gånger, när jag går till dela släktdata -> dela GEDCOM - export och sedan importerar i ett nytt träd så kommer inte födelsedata eller dödsdata med, om jag använder xml - export och sedan importerar in det i ett nytt träd så kommer allt med. När jag gör disbyt utdrag och sedan importerar in det i ett nytt träd så får jag all information med förutom nu levande. Vet inte om jag gör något fel vid gedcom exporten eller är där en bugg i programmet?

Torgny Larsson
2024-03-30, 20:53
Man anger väl vilka notistyper man vill skall exporteras. Du kanske har missat något där. Det kommer jag ihåg att jag gjort vid något tillfälle.

Paul Jönsson
2024-03-30, 22:08
Tack det var det som var problemet. Missade att födelsedata och dödsdata inte var valt. Tack för hjälpen.

dis08307
2024-04-13, 19:34
Jag har förstått att många använder Notepad++ för att läsa och redigera gedcom-filer. Det finns en plugin som heter Gedcom Lexer som ger snyggare utseende.
Om man t.ex. söker på ett ord så lyser ordet upp på varje ställe vilket gör det lättare att hitta.
Men man måste göra någon inställning efter installation av plugin. Googla på det.
Är det kanske någon annan som kan mer om hanteringen?. Verkar finnas fler finesser t.ex. fälla ihop stycken.