handdator

Visa fullständig version : Olika storlekar på text i ansedlar



pettisson
2011-08-23, 20:52
Hej,

Jag skulle uppskatta om det gick att ändra storleken på källornas text när man skriver ut ansedlar o dyl. Jag tror det kommer bli både snyggare och mer överskådligt när man kan låta ögonen bara glida över källorna (i mindre storlek) till nästa notis på ansedeln - där det "viktiga" står.

Vänlig hälsning
Fredrik

Malviken
2011-09-18, 22:46
Går inte det att göra via programmets meny "Inställningar"? Där går det normalt att experimentera med olika inställningar så att t.ex. anteckningar kan visas som fotnoter. Ändrar man något får man komma ihåg att spara ändringen som t.ex. Garamond.INI om man vill ha det teckensnittet. När man sedan avslutar programmet får man dock komma ihåg att återgå till filen DISGEN.INI för annars blir ändringen standard.

Mvh/Sten Magnusson

Karl-Edvard Th
2011-09-24, 21:07
I inställningar för ansedel kan man under övrigt ändra stil på anteckningar och fotnot men tyvärr inte på källor, vilket skulle vara en bra grej.

kallstrand
2011-12-31, 12:05
Även jag efterlyser samma möjlighet som Fredrik. Bra om man kunde särskilja källorna. Ja, den möjligheten är säkert också välkommen på alla de ställen där möjligheten inte finns fn.
En enkel ordbehhandlare borde finnas inbyggt i programmet. Föråldrat att behöva använda redigeringskommandon. Slutligen efterlyser jag (och många med mig tidigare) möligheten att få egna inskrivna orter i bokstavsordning, med exvis ett enkelt musklick. Finns ju i windows sedan länge ...

Karl-Edvard Th
2011-12-31, 17:09
En viktig variant när det gäller källor i alla utskrifter är att man skall kunna ange i inställningarna att man inte vill ha källorna utskrivna i texten men ändå kunna ange att man vill få ut ett källregister eller lägga dem som fotnot.
Då får man en renare text med endast en hänvisningssiffra för källan.

virde1
2012-03-19, 13:49
Jag instämmer med Karl-Edvard och vill ha möjligheten att få källan som en fotnot. Som det är nu blir det "kladdigt" och svårläst med källan i texten.

Christer
2012-03-19, 22:18
Jag har med en punkt om olika varianter på utskrift/samamnställning av källor till kommande versioner av Disgen.