handdator

Visa fullständig version : Kopiera anteckning från en datamapp till en annan



aehzl
2024-06-24, 14:26
Jag har en längre textnotis på en person som jag vill kopiera över från en datamapp till en annan person i en annan datamapp. Hur gör jag? Det går inte bara att trycka på kopiera notisen då alternativet klistra in inte dyker upp i den andra datamappen. Det fungerar inte heller att "mellanlagra" en kopia i ett notis eller ordprogram då inte heller där alternativet "klista in" dyker upp.

C-J Gustafsson
2024-06-24, 21:12
Om du först skapar notisen på det nya stället bör det gå att klistra in din text med Ctrl v om du tidigare kopierat texten med Ctrl c.

aehzl
2024-06-24, 23:01
Jag skapar ny notis hos den aktuella personen i datamappen men det fungerar inte att kopiera in notisinnehållet från den andra datamappen! Den kopierade notisen "försvinner" när jag byter datamapp. Det går inte heller att kopiera notisen och sedan försöka klistra in den i ett ordprogram. Jag undrar var notiskopian befinner sig i disgens datastruktur när den är skapad och kanske därifrån kunna kopiera?

C-J Gustafsson
2024-06-24, 23:28
Jag testade just nu att göra Ctrl c och Ctrl v och det gick bra.
Starta med den notis du vill kopiera. Öppna notisen som om du skulle göra en ändring (badgrunden blir vit). Markera hela notisen t.ex. med Ctrl a så att hela notisen kommer med när du gör Ctrl c
Gå sen till den person som skall ha notisen. Skapa en ny notis och gör Ctrl v, Då skall hela texten kopieras in.

aehzl
2024-06-25, 12:17
Yes! Det fungerar! Haken var att inte försöka kopiera notisen efter högerklick utan göra som du beskriver att öppna den som om jag skulle redigera den och sedan kopiera texten. Mycket stort tack för hjälpen!