handdator

Visa fullständig version : Byta kopplad person på personid 1



carolalind
2024-08-30, 14:22
Hej!

Jag ska börja se över min mammas gedigna forskning som hon lämnat efter sig. Min tanke är att börja med att kontrollera att det finns tydliga källor angivna på alla personer vilket jag vet saknas i början av hennes forskning i alla fall.

Men innan jag börjar så undrar jag om det går att konvertera om personid så att nr 1 alltid är min mamma och inte min svåger som alltid hamnar som första val i appen, på hemsidan mm om man inte ställer in vem forskningen ska utgå ifrån. Hur min svåger blivit nr 1 vet jag inte men nån gång måste ju alla personer fått nytt nummer då han inte var med i bilden under hennes första 15 år i forskningen.

Jag har försökt leta på nätet och i handledningsboken för disgen men jag hittar ingenting om ifall det går att numrera om alla som ligger i databasen.

C-J Gustafsson
2024-08-30, 17:37
Egentligen skall person-id inte ha någon egentlig funktion utan man avgör från gång till gång vilken person man ska utgå från.

Eftersom det bara rör sig om två personer så kan du lura systemet genom att du växlar om uppgifterna så att person 1 får uppgifterna för din mamma. Lite klurigt att få till och sen flytta om relationerna så att det blir rätt. Var noga med säkerhetskopia om du väljer att försöka byta personuppgifterna.

Edgar
2024-08-30, 19:48
Person-ID är en programintern identifiering av en person, en "adress" till personens uppgifter i databasen och inget som man som användare egentligen behöver bry sig om. En persons placering i släktträden har inget med person-ID att göra utan avgörs av en persons kopplingar (relationer, barn, föräldrar) till andra personer. Du kan när som helst i programmet skapa ett släktträd med vem som helst i databasen som startperson (proband). Med det sagt, vet jag att appen Släkten utgår från en startperson, som möjligen har med person-ID att göra (använder inte själv Släkten så där är jag osäker), men där finns det i någon tråd här på nätet en beskrivning hur man kan ändra startperson där (dock ingen manipulering med person-ID). I Släktpresentation för webben (om det är det du menar med hemsida) finns ingen utpekad startperson. Där väljer man önskad startperson från Personregistret där.