handdator

Visa fullständig version : Namnsättning

24573
2024-12-07, 14:28
Disgen erbjuder ju många möjligheter till namnsättning via utökade namnsättningen men jag tycker inte den riktigt löser mina önskemål fullt ut, bra kanske kan bli bättre?
Det man vill är ju att kunna registrera namn som de står i källorna vid en specifik tidpunkt, dels erbjuda normerade namn för sökning och utbyte av data med andra.
Och så vill man kunna välja vilket namn som ska stå i olika typer av utskrifter.
Ofta är det födelsenamn och ort som finns för sökning i t.ex. Disbyt. Men i en källa som födelse vill man kanske inte ändra det som står till ett normerat namn.
Vad man skulle önska är möjligheten till att parallellt ange normerat namn att använda vid sökning och datautbyte. Där skulle Släktforskarförbundets namnlista efter kompletteringar kunna användas som förlaga för valbara namn.
Och ett tydligare sätt att ange hur namnet ska se ut i olika utskrifter, där utskrift av källor kanske kan avvika från andra utskrifter.
Ett annat gissel vid utbyte av data är ju Disgen ortnamnstandard baserat på indelningen 1989.
Att översätta en ortsangivelse vid födelsen till en ort där en gård ligger 1989 är ibland långtifrån trivialt. Och att registrera en persons födelse på en ort tex socken som inte ens existerade vid födelsen är ju enligt min mening principiellt fel. Men jag vet ju er inställning, men förstår den inte. Det är ganska kaotiskt i Disbyt där för många orter alla sätt att registrera födelsen förekommer parallellt och försvårar sökandet enligt min mening helt i onödan.
Det borde gå att lägga in alla ortsindelningar som förekommit över tid i Sverige som förlagor vid registrering av en händelse från en källa.
Detta är ju inte bara ett problem i Sverige, i Norge och Danmark exempelvis är det ännu krångligare.

Christer
2024-12-10, 20:04
Jag ser flera bra tankar i ditt inlägg men jag kommer endast att kommentera det som rör orter. För några år sedan så försökte jag visa på problematiken med Sveriges administrativa indelning över tiden med de ändringar som skett på olika nivåer som land, län, kommun och socken. Se https://www.dis.se/socknar-historiskt

Men vi har inte lyft fram hur enkelt det är att skapa en ortsangivelse med hjälp av "Namn i utskrift" som finns vid ortsregistrering. T.ex kan Fiskebäck visas som Fiskebäck, Habo (R) eller Fiskebäck, Habo (F) beroende på om händelsen inträffade 1972 eller 1999. Känner du att det är en framkomlig väg?

Vad menar du med ditt påstående "Det borde gå att lägga in alla ortsindelningar som förekommit över tid i Sverige som förlagor vid registrering av en händelse ..". Menar du att det är enkelt för dig eller enkelt att möjliggöra i Disgen? För att ta ett exempel ur artikeln så kan Aavasaksa by teoretiskt ligga i två olika länder, tre olika län och två kommuner i olika kombinationer under en trehundraårsperiod.

24573
2024-12-10, 21:34
Hej Christer,
Det jag menade är att man ska använda den indelning som gällde vid händelsen.
Om det är en födelsenotis med kyrkboken som källa har man ju den församling som gällde, och ska då kunna hitta kommun om det fanns kommun, län och land och lägga in det där.
Så kan man givetvis själv göra, något som jag gjort. Men då frångår jag den mall avseende 1989 års indelning som finns i Disgen och det kan medföra svårigheter vid utbyte av information, dessutom kritik från Disbyt-ombud.

1989 finns både socknar som bildades sent i tid och det saknas socknar som funnits historiskt och som finns idag. Vilket man kan lägga till själv naturligtvis.

Vad jag menar är att det vore stor hjälp till att få parallella indelnngar för Sverige med Län, i förkommande fall kommun, och församlingar med intervall för vilken tid som avses. Jag har i praktiken gjort det för de orter jag jobbar med. Byar och liknandes läge i olika församlingar framgår åtminstonde av kykliga källorna, dessa kommer ändå inte med Disgen så det får man lägga till själv.

Problemet med nuvarande lösning är att man måsta gå från dåtid för en by exempelvis till 1989. En del gör detta, hittar då nutid och lyckas gå tillbaks till 1989 om det nu ändrats, andra gör som jag och går efter källan. Andra hamnar halvvägs. Detta är ett problem om information ska utbytas mellan släktforskare. Om man själv är konsekvent så är det få problem med dublettsökningar och liknande.

Sedan kan man ju vara lite flexibel, jag har exempelvis Finland som land före 1809 då det var Östra Rikshalvan i Sverige. Och socknar som nu ligger i Ryssland registreras där det låg vid händelsen dvs i Finland som Sveriges Östra Rikshalva eller som Storfurstudömmet Finland i Ryssland. Men där tillför det nog inte mycket att vara helt korrekt.

I all hast
Per-Georg

Lillen
2024-12-13, 17:35
Förslag:
Går det att lägga till "Norm.Namn" (Norm.FörNamn och Norm.Efternamn) och "Norm.Ort" för resp. post så borde väl saken vara biff.
Så har man alla uppgifter som det bestämts om nu och på det sätt som finns i kyrkböckerna vid olika tider.

24573
2024-12-15, 09:20
Hej Sten-Rune
Vad jag vill är att det normerade namnet används dels vid dubblettsökning vid inmatning och sök dubbletter, dels vid utbyte med andra forskare via Disbyt.
Mvh
Per-Georg

Lillen
2024-12-15, 15:10
Ja, det var därför jag skrev att det kan vara ett alternativ att få in Normerade namn i databasen för att just kunna göra det du vill, å även jag själv mfl.

På det sättet blir det i princip heltäckande för personerna att både få normeringen på dem samtidigt vad som står i kyrkböckerna eller var det nu finns.

24573
2024-12-16, 10:59
Ja, det var därför jag skrev att det kan vara ett alternativ att få in Normerade namn i databasen för att just kunna göra det du vill, å även jag själv mfl.

På det sättet blir det i princip heltäckande för personerna att både få normeringen på dem samtidigt vad som står i kyrkböckerna eller var det nu finns.

Precis,
Man kan ju lägga in hur många namn som helst och inte välja dom för visning, så vid sökning fungerar det redan.
De presenteras i ansedeln, men det är väl iofs inte någon nackdel.

Lillen
2024-12-16, 15:40
:thumbup: