handdator

Visa fullständig version : Sökning av dubbletter

Hahu
2024-12-30, 15:08
Jag tycker att sökningen av dubbletter i Disgen är mer eller mindre värdelös. Jag har en mycket stor databas och när jag söker efter dubbletter får jag förslag på flera tusen möjliga dubbletter som jag själv ska undersöka. Jag kanske har en handfull dubbletter, men de drunknar i mängden av icke-dubbletter.

Jag skulle vilja ha möjligheter att kontrollera vilka kriterier som undersöks och hur de värderas med poäng. Nu värderas personer med samma namn och samma föräldrar (samma Disgen-ID) med högst poäng. Därför kommer alla barn som dog tidigt och som sedan får ett syskon med samma namn högst upp bland förslagen till dubbletter. Där jag släktforskar var det mycket vanligt att ett dött barn får ett syskon med samma namn. Jag menar att en dubblett med dessa kriterier utgör ett mycket osannolikt registreringsfel och borde därför ha lägst poäng.

Jag skulle vilja ha hjälp att hitta följande:
Personer där namn och födelsedatum och ev. plats överensstämmer hyggligt
Personer där namn och dödsdatum och ev. plats överensstämmer hyggligt
Familjer där i första hand namn på man och hustru hyggligt överensstämmer med dem i en annan familj. Högre poäng om födelse och/eller dödsdatum också hyggligt överensstämmer

C-J Gustafsson
2024-12-31, 00:53
Prova gärna dubblettkontrollen i openRGD (rgd.dis.se). Den använder lite annan teknik än Disgen och är ett bra komplement.
Du skriver att du har stor databas, openRGD är begränsad till 100000 personer. Om din databas är större kan du få hjälp.

Hahu
2025-01-01, 12:11
Tack det fungerade mycket bra med dubblettsökningen. Jag hittade cirka 30 dubbletter på några timmar. Innan hade jag lagt ned cirka 40 timmar på att söka bland Disgens förslag på dubbletter och bara hittat en riktig dubblett.

Ett fel som jag såg var att ett barn som registrerats med både biologiska- och foster-föräldrar får felmarkering av programmet.

C-J Gustafsson
2025-01-01, 14:05
Man skall inte se resultatlistorna i openRGD som "fellistor" utan mer sånt man skall ta ställning till själv. Har man registrerat sina biologiska och icke-biologiska relationer rätt så är det OK.