handdator

Visa fullständig version : Koppling till Källträdet försvann efter Windows update

BriHan
2025-01-06, 22:09
Igår den 5/1 ville datorn köra Windows update Windows 11, version 24H2. (Jag har en bock för På bredvid Hämta de senaste uppdateringarna så snart de är tillgängliga.)

När jag idag den 6/1 skulle visa sonhustrun hur bra Disgen är med länkning till alla källor, fanns det inte kvar en enda källa mina anors i Personöversikter. Hela det undre fältet var tomt.
Jag gick då till Verktyg - Redigera källor för att se försäkra mig om att källorna fanns kvar. De fanns kvar i Källträdet, men de hade inte var någon koppling till personer.

Jag hade inget annat val än att göra en systemåterställning till före Windows update.
Det löste problemet och källorna ligger på plats igen.
Varför det blev så här vet inte jag, men jag vill berätta om det ifall ni skulle råka ut för samma sak. Kanske behöver Disgen uppdateras för att passa nästa Windows update.

dis08307
2025-01-07, 16:17
Intressant att höra om flera får detta problem.
Jag har två datorer med Windows 11 och 24H2 sedan december. Bägge funkar bra med Disgen 2023.

BriHan
2025-01-07, 20:52
När jag nu kollade upp min Windowsversion visar det sig att jag också har 24H2.
2688
Det måste alltså vara en ny version av 24H2 som jag först installerade och sen backade ut ifrån.
Jag har ju alternativet att ångra återställningen för att kolla om det blir en ny version, men väntar med det.

BriHan
2025-01-07, 20:57
Det är detta som jag först installerade, och sen tog bort. Windows update väntar på att få göra om installationen.
2689

BriHan
2025-01-08, 11:11
Nu är datorn omstartad med alla uppdateringar. Lyckligtvis fungerar Källträdet med all länkning.
Varför det var problem vid den förra uppdateringen vet jag inte.
Kan det ha berott på att Disgen var igång då jag tillät Windows att göra omstart? Annars var det bara otur.
Stort tack till dig Lars, som har engagerat dig i mitt Disgenproblem

Lillen
2025-01-12, 18:13
Det var kumulativ uppdatering av .Net framework som uppdaterades.
Jag vet dock inte om den används av Disgen eller inte, det får någon annan svara på.

Skönt det löste sig.:)

BriHan
2025-01-12, 20:58
Tack för svar! Ja, det var väldigt mystiskt, för nu när datorn har alla uppdateringar är det inget problem.
Utan systemåterställning hade jag inte fått kontakt med källträdet. Jag försökte först starta om enbart Disgen ett antal gånger. Sen startade jag om datorn ett antal gånger. Men fälten med källor var fortfarande tomt i personprofilerna. Då återstod bara Systemåterställning.
Vilken lycka att ha er kloka människor att dela mysterierna med ������

Christer
2025-01-16, 01:15
Jag skulle absolut inte haft några applikationer igång under windowsuppdatering.