handdator

Visa fullständig version : Saknade personer i söklista

virde1
2025-01-12, 14:36
När jag skapar söklista på en flock/flagga och en socken så kommer inte alla personer med i listan trots att personerna har rätt flagga. Hur löser jag det? Jag har avslutat DISGEN 2023 och startat igen men det hjälper inte.

Torgny Larsson
2025-01-12, 17:37
Problemet är säkert så att det sökta sockennamnet (församling i Disgen) inte stämmer på de som saknas.
Använd gärna jokertecken, t.ex. asterisker både före och efter församlingsnamnet vid sökning.
(Antar att du använder den detaljerade sökningen)

virde1
2025-01-13, 11:13
Jag använder sökningen vis förstoringsglaset. Socknen jag söker på är enligt ortförteckningen i DISGEN, vilken jag använt när jag registrerat alla personen så det bord var korrekt. Vad menar du med "den detaljerade sökningen"?
Jag har nu tagit bort födelsesocken, sparat och gjort om registreringen av födelsesocken, men personerna kommer fortfarande inte med i söklistan.
Jag nollställde sökvillkoren och gjorde samma sökning igen och då kom alla med.
Programmet måste hängt sig eller finns där en bugg.

Torgny Larsson
2025-01-13, 14:50
Förstoringsglaset = den detaljerade sökningen.
Tycker du skall kontakta en fadder.

Christer
2025-01-16, 01:13
Du kanske inte nollställde före de första sökningarna.

virde1
2025-01-16, 12:36
Måste man nollställa mellan varje sökning när man endast ändrar socken? I så fall är det tokigt.

Christer
2025-01-16, 18:20
Nja, mera för att vara säker att inget villkor från föregående tillfälle finns kvar. T.ex. vid din första sökning vid detta tillfälle.

virde1
2025-01-16, 18:48
OK jag hänger med. I regel har jag samma inställning när jag söker för att se om jag har en person i min forskning som jag fått DNA-match på. Men det kanske är idé att alltid nollställa och börja om eftersom programmet ibland får med alla i söklistan.