Logga in

Visa fullständig version : Fönstermodeller

GöranC
2025-04-13, 17:43
Efter att ha uppgraderat till Disgen 2025 var bland det första jag upptäckte att mina med viss möda hopknåpade fönstermodeller hade försvunnit. Endast de fem standardmodellerna fanns med. Jag tänkte därför gå tillbaka till 2023 för att undersöka om jag på något sätt kunde flytta över mina modeller men fann då till min häpnad att 2023 inte längre fanns i datorn. Vad har jag gjort? Har jag missat något val vid uppgraderingen som gjort att 2023 och mina fönstermodeller trollats bort? Finns det någon möjlighet att "trolla tillbaka" det saknade?

Christer
2025-04-14, 01:37
Eftersom du valt att uppgradera Disgen så finns inte den tidigare versionen kvar. Ett vanligt sätt vid uppgraderingar av programvaror. Jämför med t.e0xå. Webbläsare och e-postprogram.

Av olika anledningar kan inte dina egna fönstermodellerna behållas när du uppgraderar utan du får skapa dem på nytt.

GöranC
2025-04-14, 18:35
Såvitt jag minns har jag i samband med tidigare uppgraderingar av Disgen aldrig upptäckt att förändringar som jag gjort, till exempel byggt upp ortsträd och skapat nya inställningsmallar för utskrifter, saknas efter uppgraderingen. Av den anledningen blev jag överraskad när mina fönstermodeller försvunnit i 2025 versionen. Jag hade uppskattat om jag i samband med installationen fått information om vilka delar av mitt nedlagda arbete som inte skulle föras över till den nya versionen!

Christer
2025-04-14, 19:00
Det står lite om det i handledningen för 2025. Där Nyheter och kända brister är sammanställda. Det var på samma sätt vid övergång från Disgen 2021 till 2023.

GöranC
2025-04-15, 15:08
Ja, du har så rätt Christer. Jag läste inte handledningen före installationen. Hade jag läst "Nyheter och kända brister" så hade jag kunnat ha kvar 2023 och besparat mig onödigt arbete.