Logga in

Visa fullständig version : "Skapa källreferens" fungerar bara om fältet redan är tomt vid inklistring av länk

Hanse
2025-07-14, 19:06
Att skapa källreferenser direkt från AD och Riksarkivet är en fantastisk bra funktion!
Dock:
1. Om det redan står en redan existerande referens i fältet "Källreferens" måste denna först tas bort (välja tomt fält) innan den nya klistras in om man vill skapa den via inbyggda automatiken. Borde gå att ersätta den gamla drekt utan att först ta bort den tycker jag. Som det är nu förblir knappen "Skapa källreferens" grå vid en direkt ersättning via "klistra in".
2. Inte relaterat till ovan utan en feature request: Att kunna skapa ytterligare källreferenser på samma automatiska sätt i fönstret "Flera källreferenser för en notis" vore också trevligt.

mvh
/Hans-Olov Ericsson

Christer
2025-07-15, 22:02
Tekniskt var det inte så enkelt att införa, men med lite fantasi kan du göra även om det inte är så praktiskt.
Skapa den första källreferensen automatiskt. Ersätt den sedan med den andra. Använd sedan den dubbla lampikonen och lägg till den första källrefernsen.

Hanse
2025-07-16, 00:22
Tekniskt var det inte så enkelt att införa, men med lite fantasi kan du göra även om det inte är så praktiskt.
Skapa den första källreferensen automatiskt. Ersätt den sedan med den andra. Använd sedan den dubbla lampikonen och lägg till den första källrefernsen.

Misstänker det var svar på #2.. Jo det går ju att går runt problemet. Inte så smidigt kanske, men om det är svårt att införa så får jag väl stå ut med det eftersom det är inte så ofta jag behöver det.
-
Men om vi skippar #2: Går det gör något åt #1? Det är denna som stör mig mest och detta problem stöter jag på väldigt ofta när jag redigerar existerande äldre referenser.