handdator

Visa fullständig version : Utskrift släktbok i Disgen 2025

31581
2025-09-25, 00:34
Jag har en familj med en kvinna som har 9 barn med 7 olika män och när jag skriver ut släktmatrikeln för något av barnen kommer först dennes mor och uä far MEN INTE HANS TVILLINGSYSTER.
Sedan följer alla de olika männen i respektive förhållande och nu kommer samlat SIST alla barnen som syskon och då även probandens tvillingsyster.
INGEN koppling alltså till respektive fader och INGEN koppling mellan probanden och hans tvillingsyster.

Vid Tabellutskrift kommer barnen med som barn i i respektive förhållande förutom brobandens tvillingsyster SOM NU SAKNAS HELT OCH HÅLLLET!

I båda utskrifterna saknas uppgift om foster- adoptivföräldrar FAST DESSA KOMMER FRÅN ANTAVLAN OCH DÄR FINNS DOM MED.

Känt problem? Gör jag något fel?

C-J Gustafsson
2025-09-27, 16:40
Jag vet inte om det är svar på dina frågor men jag tror det handlar om grund definitioner.

En proband har föräldrar men inte partner, syskon eller barn

En antavla är avsedd att visa föräldrar, normalt biologiska men man kan bygga antavlor även för ickebiologiska föräldrar men det är antingen eller, inte både ock.

En antavla innehåller inte kompletta familjer, utan alla familjer har bara ett barn, som i praktiken är probanden i den generationen.

31581
2025-09-28, 14:16
Det är en släktbok INTE Antavla

C-J Gustafsson
2025-09-28, 14:45
Jag har kanske missuppfattat ditt problem. En släktbok baseras på olika tavlor. Du säger att probandens tvillingsyster inte kommer med, probanden är basen för en antavla och då skall inte syskon vara med.

31581
2025-09-28, 15:37
I Disgen kallas det för Släktmatrikel. Det är jag som kallar det för släktbok.
Min Proband har en tvillingsyster som inte kommer med men ALLA hans övriga halvsyskon deras respektive fäder finns med men inte deras foster- och adoptivföräldrar.
Christer