handdator

Visa fullständig version : Samma källträd till olika datamappar

aehzl
2026-01-07, 18:58
Jag har skapat en ny datamapp med en "misstänkt" okänd fader. Jag vet ju inte om vi är släkt och vill inte lägga in honom i min ordinarie mapp. Jag skall nu pappersforska på honom och hans släkt. Jag upptäcker att jag inte får tillgång till mitt källträd. Hur överför jag det från min ordinarie datamapp till den nya mappen?

Edgar
2026-01-08, 11:12
a) Varför lägga personen i en ny datamapp? Du kan mycket väl ha obesläktade personer i din datamapp. Om du vill, kan du markera dem med en flagga. Fördelen med att ha dem i samma datamapp är att du då kommer åt källträd och ortsträd samt, inte minst viktigt, om du upptäcker släktskap är det enkelt att koppla personen/erna till släkten.

b) Teoretiskt går det att flytta käll- och ortsträden till en ny datamapp genom att skapa en kopia av befintlig datamapp och sedan radera alla personer. Inte särskilt snyggt, men det går. Problemet är ändå att om du upptäcker släktskap, måste du flytta person/personer till din ordinarie datamapp och koppla in dem till släkten.

aehzl
2026-01-08, 15:56
Stort tack Edgar. Kloka ord. Jag lägger in i ordinarie mapp och flagg- markerar.