handdator

Visa fullständig version : Länk till fristående dokumen

Eje
2026-02-03, 19:56
Finns det möjlighet att i personöversikten lägga till en klickbar länk till ett fristående dokument, t.ex. ett worddokument med en utförligare berättelse om personens liv. Dessutom antingen det går att länka eller inte kan jag i huvudmappen, t.ex. Datamapp, lägga in egna undermappar som också säkerhetskopieras när disgen säkerhetskopieras.

Edgar
2026-02-04, 09:53
Ja, den möjligheten finns. Du väljer notistypen Multimedia och där markerar du filtypen PDF. I det fönster som kommer upp när du då klickar på Hämta, finns en ruta längst ned till höger där det förvalda "PDF-filer (*.pdf)" står. Klicka på den lilla nedåtpilen till höger i den rutan och välj "Alla filer (*.*)". Du får då möjlighet att välja t.ex. en word-fil eller en powerpoint-fil eller en excel-fil etc.
Den mapp som öppnas som standard är undermappen DgPic. Där bör du lägga de filer som du vill ha med i disgens backup. Och ja, du kan ha egna undermappar i DgPic.
Du kan också lägga in en egen text, som t.ex. beskriver filens innehåll och som visas i PÖ och i webbpresentationen.
I personöversikten kommer notisen att märkas med en ikon, som indikerar filtypen. En klick på ikonen, öppnar filen i det associerade programmet.
I "Släktpresentation för webbläsare" kommer det att läggas en länk till dokumentet ihop med den inlagda beskrivningen. En klick på länken öppnar filen i associerat program.
Läs mer i https://handledning-disgen2025.dis.se/reg-notiser#A2

Eje
2026-02-09, 12:36
Tack! Då ska jag prova och sedan planera min struktur.