handdator

Visa fullständig version : Hämta bilder

aehzl
2026-03-26, 17:20
Hej
När jag skall hämta bilder finns inte bilder med filändelsen .jpeg synliga trots att de finns i mappen digpic. Om jag ändrar filändelsen till .jpg syns de. Är detta något som bara drabbat mig eller är det en bugg i programmet? Bilderna har jag placerade i olika undermappar.

Edgar
2026-03-26, 21:38
Om din filändelse inte finns med, klicka i rutan "Bildfiler (*.BMP;....)" nere till höger och välj "Alla filer (*.*)" längst ned i listan.

aehzl
2026-03-27, 17:09
Det gäller de bilder som har filändelsen .JPEG men om de har ändelsen JPG syns de när man skall hämta i programmet annars bara i digpic. Jag kan naturligtvis hålla på och byta filändelse men det verkar besynnerligt då ju filerna skall vara så lika så de borde alla visas när man hämtar i programmet.

Edgar
2026-03-27, 20:20
Du behöver inte byta filändelse på dina filer. Om du gör som jag skriver ovan, sedan du klickat på "Hämta..." i inmatningen av bildnotisen, ser du alla filer i DgPic, inklusive de med ändelsen .jpeg, och kan välja dem. Sedan kan man ju tycka att filändelsen .jpeg borde vara med i förinställningarna, men någonstans måste programmerarna sätta en gräns för vilka varianter av filändelser man tar med.

aehzl
2026-03-31, 12:32
Tack
Men visst blir det krångligt varje gång man skall hämta en bild komma ihåg att trycka på alla filer då JPEG är en så vanlig bildfil (att det vore självklart att ta med dem i bildfiler hellre då ta bort något mer ovanligt format om det skullle bli för trångt