handdator

Visa fullständig version : Att söka notiser med viss källa



m19780
2011-09-06, 09:43
Jag önskar söka fram mina notiser med Genlines GID-nummer (noterade GID följt av en sifferserie). Efter att ha nollställt sökvertyget har jag i dess ruta Källa (under fliken Ytterligare villkor) skrivit GID. Men den söklista som då blir resultatet innehåller märkligt nog också massvis med namn vilkas notiser saknar GID-nummer (trots att jag inte har någon Gideon eller liknande som källa).:confused:

Vad gör jag för fel? Vad bör jag skriva i sökrutan för att få fram endast de personer där GID-nummer är en källa?

m19780
2011-09-06, 11:01
Nja, det blev vid noggrannare granskning uppenbart att söklistan också visar personer, vilkas vigselnotis innehåller GID-nummer. Så avvakta med ev. råd. Jag bör nog gå igenom detta ytterligare. Och hör jag inte av mig igen i denna fråga så har jag varit ute i ogjort väder.

Malviken
2011-09-18, 21:29
Nja, det blev vid noggrannare granskning uppenbart att söklistan också visar personer, vilkas vigselnotis innehåller GID-nummer. Så avvakta med ev. råd. Jag bör nog gå igenom detta ytterligare. Och hör jag inte av mig igen i denna fråga så har jag varit ute i ogjort väder.

GID-nummer är ingen källa. Det är enbart ett indexeringsnummer till en specifik sida i en arkivhandling. Källan är t.ex. en kyrkbok, dombok, bouppteckning enligt befintlig volymnumrering.

Mvh/Sten Magnusson

m19780
2011-09-18, 22:46
Nä och det är bl a därför som jag bytt ut alla mina resterande GID-nummer mot t ex "en kyrkobok, dombok..."

Malviken
2011-09-19, 00:44
Nä och det är bl a därför som jag bytt ut alla mina resterande GID-nummer mot t ex "en kyrkobok, dombok..."

OK! Är det så verkar vi ha samma syn på ämnet. Jag uppfattade det nämligen att du syftade på GID-nummer när du skrev om källor.

Ett bra sätt att ange källor tycker jag t.ex. är Arkiv Digitals system där man anger Socken/volym/tidsperiod/sida enligt gängse arkivförteckningar.

Mvh/Sten Magnusson

m19780
2011-09-19, 06:30
Ja, det är precis så jag gör.

Malviken
2011-09-28, 16:28
OK! Är det så verkar vi ha samma syn på ämnet. Jag uppfattade det nämligen att du syftade på GID-nummer när du skrev om källor.

Ett bra sätt att ange källor tycker jag t.ex. är Arkiv Digitals system där man anger Socken/volym/tidsperiod/sida enligt gängse arkivförteckningar.

Mvh/Sten Magnusson

I det av mig citerade inlägget från förra gången jag skrev glömde jag tillägga att det ju går alldeles utmärkt att lägga till GID-numret på slutet i källhänvisningen som kompletterande upplysning. Så här t.ex. Socken/volym/tidsperiod/sida/GID-nummer.

Mvh/Sten Magnusson