handdator

Visa fullständig version : Församlingar i Ystad



m07476
2011-09-21, 15:13
Vid flyttnotiser till eller från Ystads Sankt Petri (M) eller Sankta Maria (M) (åtminstone) syns inte orter/livslinjer/levnadsbanor för vald person i kartan utan jag måste använda Ystad (M) som ligger på samma nivå i trädet.

Christer
2011-09-21, 17:23
"I samband med (första) installationen av Disgen fylls ortregistret på med alla Sveriges län, kommuner och församlingar enligt Sveriges församlingar genom tiderna utgiven av Riksskatteverket, tryckt 1989. Orterna tas upp med länstillhörighet och benämning som gällde 1989." (Saxat från on-line-hjälpen).

Tyvärr framgår det inte i handledning och hjälp att det avser de första församlingarna i förteckningen. I fallet Ystad kommun fanns 1989 församlingarna från Baldringe till Öja medan Marsvinsholm till Ystad garnisonsförsamling är historiska församlingar. Det är bara den första gruppen av församlingar som har en geografisk utbredning och som därför syns i kartan.

m07476
2011-09-21, 18:37
OK, tack Christer. Jag kan ju skapa en egen församling, som vilken ort som helst, men, kan jag någonstans redigera dessa historiska församlingar, ange koordinater etc?