handdator

Visa fullständig version : Länkar till externa filer



Hans S
2011-10-09, 16:40
I Diskulogen nr 66 fanns en artikel om införande av hänvisningar till externa filer. Om jag har fattat anvisningarna rätt, så kan man inte länka direkt till den externa filen, t.ex ett Word-dokument, från den notis, där hänvisningen är införd, utan man måste använda "Kör"- kommandot i Windows med sökvägen till dokumentet. Det vore bra om man kunde använda sökvägen som en länk, så att man bara genom att klicka på länken fick upp det aktuella dokumentet. Jag tror detta diskuterades i gamla Forum, men har inte uppfattat att det har lett till någon ny funktion i Disgen 8 eller någon slutgiltig beskrivning av ett bra förfarande. Jag tyckte nog att diskussionen var ganska tekniskt komplicerad för en person obevandrad i programmeringsteknik.
Den länk, som jag önskar mig, skulle ju dessutom helst komma med och fungera vid en HTML-export och i en "släktbok på CD-skiva", som också beskrivits i Diskulogen.

Christer
2011-10-09, 19:16
Vi har planer på att införa länkar som forskningsstöd, dvs för intern användning. Om man gör som du förslår i sista meningen krävs att mottagaren har samma applikationer och oftast också versioner som du har.

Hans S
2011-10-10, 22:05
Intressant att det finns planer. Enligt min mening är det av begränsad nytta att bara kunna använda länkar som forskningsstöd. Däremot skulle det enligt min mening vara väldigt värdefullt för den släkting som får en släktbok på CD-skiva av mig att kunna fördjupa sig i de extra dokument, som jag kan ha samlat på mig. Jag är också förvånad över att det skulle krävas att läsaren behöver samma applikationer och versioner som jag själv har. De externa filerna är väl troligen i huvudsak Word-, text-, eller pdf-filer. Jag inbillar mig i min fåkunnighet att det borde räcka om läsaren har de program som kan läsa sådana filer. Jag trodde att problemet var av en annan art: Dels måste ju den mapp under Dg82Data, som innehåller de önskade externa filerna verkligen exporteras till HTML. Det kanske inte är så svårt. Det borde väl också gå att reda ut var de exporterade filerna hamnar. Men sökvägen till de exporterade filerna måste ju bli helt annorlunda än de ursprungligen inskrivna. Hos mig finns Dg82Data under C:\Documents and Settings\All Users\Delade Dokument. På en CD-skiva kan de ju hamna t.ex. under E: och sedan i en undermapp som heter något i stil med 0001. Det är väl en nöt att bita i att vid exporten få sökvägarna ändrade till rätt mapp, och sedan, när läsaren sätter in CD-skivan i sin dator, att filerna hittas under E: eller F: eller vad det råkar bli.

Christer
2011-10-11, 23:39
Jag är också förvånad över att det skulle krävas att läsaren behöver samma applikationer och versioner som jag själv har. De externa filerna är väl troligen i huvudsak Word-, text-, eller pdf-filer. Jag inbillar mig i min fåkunnighet att det borde räcka om läsaren har de program som kan läsa sådana filer.

Jo, visst är det så. Men det innebär ändå att det kan ställas specifika krav på mottagarens datormiljö för att göa informationen tillgänglig.